Saturday, November 22, 2008

Korban...

Al-Adhhiyah..

dari segi syara' : semua binatang (daripada unta, lembu dan kambing) yng disembelih pada hari Raya Aidiladha hinggalah berakhirnya hari Tasyriq - kerana mendekatkan diri dengan Allah -..


Dalil pensyariatan :
  • Oleh itu, kerjakanlah smbhyg krana Tuhanmu semata-mata, dan sembelih korban (sebagai bersyukur) - (Al- Kauthar , 2)
  • Diriwayatkan oleh Qutaibah, telah sampai kepada kami Abu 'Awanah daripada Qatadah. daripada Anas, dia telah berkata :" Rasulullah telah mengorbankan 2ekur kibasyh yang berwarna hitam putih dan mempunyai tanduk, dan Baginda menyembelih korban itu dengan tangannya sendiri. Dan ketika itu baginda menyebut nama Allah dan mmbsrkannya...................

Sejarah Korban :

Secara ringkasnya peristiwa korban ini bermula apabila Allah memerintahkan Nabi Ibrahim untuk baginda menyembelih anaknya Ismail Peristiwa ini dirakamkan Allah di dalam kitab sucinya dan sering kita ulangi ketika datangnya Hari Raya Korban. (as-Shoffat, 100-110)

Kemudian Allah mengisahkan berita genbira kpda mereka yg mlksanakan Korban kepadaNya di dlm firmanNya... (al-Hajj, 28)


Hukum melaksanakan Korban :

Sepakat fuqaha' mengatakan bahawa Korban adalah Sunat Muakkad sekalipn Imam Hanafi berpendapat ianya adalah WAJIB. Ini kerana 2 orang murid Imam Hanafi sndr (Abu Yusuf dan Muhammad) tlh myokong dn spndapat dgn Imam Malik dan Imam Syafie.

Mereka ini berdalilkan hadis Rasulullah :
Said b Musayyab yang tlh meriwayatkan drpada Ummu Salamah : Bahawasanya Rasulullah tlh bersabda : "Apabila kamu melihat anak bulan 10 Dzulhijjah dan sesiapa di antara kamu yang ingin melakukan korban janaganlah kamu menyentuh (menyisir atau memotong (rajeh) rambut dan kuku kamu).
* kalimah sesiapa yang ingin melakukan korban, menunjukkan maksud pilihan kepada umat islam, bukanlah satu kewajipan.


Sembelihan yang dibolehkan :

Firman Allah, dan bg tiap2 umat, Kami menstariatkan Ibadat myembelih korban (atau lain2nya) supaya menyebut nama Allah sebagai bersyukur akn pgurniannya kpd mereka ; binatang-binatang ternak Yang disembelih itu, kerana tuhan kamu semua ialah tuhan yang maha esa, maka hndklah kamu taat dan patuh padanya, dan sampaikanlah berita gmbira kpd org2 yg tnduk dn taat. (al-Hajj, 34)

* binatang2 ternak yg disembelih itu merujuk kepada unta, lembu dan kambing peliharaan. Begitulah sepakat fuqaha' dalam menentukan binatang yang dibolehkan untuk dikorbankan. Walaupn mereka brbeza dlm mnntukan yg mne lbih utama. Jika merujuk kepada hadith Rasulullah dan kisah nabi Ibrahim makka Kibasyh (kambing) adalah lbih utama. Yang masyhurnya d klgn fuqaha' adlh mgikut susunan sbgaimana yg tlh Allah tntukn dlm bab hadiah iaitu unta, lembu dan kmbing..


Binatang smbelihan yg ingin dikorbankan mstilah tdk mmpunyai kecacatan.

Hadith : Rasulullah tlh ditanya tntg prkara larangan bg haiwan smbelihn kmudian Rasulullah mnnjukkn dgn tangannya iaitu 4 : ketika itu (Al-Barra' mnnjukkn jg tangannya dn brkata tgnku lbh pendek drpd tgn Rasulullah). Rasulullah tlh brsabda : Binatang yg mmpunyaii kecacatan yg zahir (tiada anggota yg boleh mgurgkn daging korban), buta matanya wlaupn sebelah, dn binatang smbelihan yg lemah (kurus kering) sehingga zahir kelemahannya dan sakitnya..(sunan Kubra Albaihaqi)

Waktu sembelih :

Hadith : Rasulullah tlh bersabda : Sesungguhnya kita perlu mulakan hari ini (aidil Adha) dgn mndirkn solat (trmasuk khutbah) kmudian kita bersurai dn kmbali untuk myembelih dn mlksanakn korban, brgsiapa yg mlakukn demikian sesungguhnya dia tlh mghdupkn sunnah umat islam dn brgsiapa yg myembelih (sblm solat) maka smbelihannyya itu adalah untuk kluarganya bukanlah sbagai apa yg dituntut (korban). Dan Abu Burdah b Niyar tlh setahun lbh baik drpada unta yg tumbuh gigi - masuk 2tahun- (sblm solat) maka brsabda Rasulullah : Engkau tlh smbelihannya ttpi org lain tdk..

Imam Hanafi dan Imam Ahmad brpndapat bahawa waktu smbelih korban bermula slpas selesai solat (dan 2khutbah) sehinggalah hari kedua hari2 tasyriq iaitu 10,11, dn 12 dzulhijjag shje.
Manakala Imam Syafie dan Imam Al-Auzaie brpndapat bahawa harus smbelihan itu brmula slps solat Aidil Adha hgga lah hari terakhir hari2 tasyriq (10-13 Dzulhijjah)..

Imam Ibn Rusyd Al-Qurtubi d dlm kitabnya Bidayatul Mujtahid wa Nihayatul Muqtasid tlh myebutkn sbb kpda prbezaan spndpt ini. Beliau brpndpt prbezaan ini adlh kerana "selisih faham dlm mntfsir ayt 28 surah al-Hajj.
: " Supaya mereka menyaksikan brbagai prkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta mmperingati dn menyebut nama Allah, pada hari2 yang terntu, kerana pengurniannya kpada mereka dgn binatang2 ternak (untuk dijadikan korban), dgn yg demikian makanlah kamu dari (daging) binatang2 korban itu dn berilah mkn kpada org yg susah, yg faqir miskin"...

Perbezaan kfhmn ini adlh pada kalimah pada hari tertentu. Mereka yg berpegang pada pndpt pertama mntafsirkan bahawa maksud disitu adalah Nahr( 10 Zulhijjah) dn 2 hari seterusnya. Dan juga perselisihan mereka kpada hadith yg diriwayatkn oleh Jabir b Mat'am..
Bagi yg berpndpt dgn pndapat kedua mereka mlihat bahawa bukanlah prtembungn yg brlaku dlm 2 dalil ttpi lnih kpada pnjelasan tmbhn drpada Rasulullah tntg hari tasyriq yg mana bermaksud dibolehkn smbelih korban pada hari keempat (13Zulhijjah)


Pembahagian Daging Korban.

Al-Hajj ayat 28 : Dengan yg demikian makanlah kamu dari (daging) binatang2 korban itu dn berilah makan kepada org yg susah, org yg faqir miskin..



No comments: