Saturday, December 13, 2008

hari potong binatang korban..

9 & 10 disember..

suatu pengalaman yang sgt berharga dan takkan dapat dilupakan hari raya haji tahun 3 ini, kerana akhawat yang memotong kambing dan lembu, serta organ2 dalamannye dan organ dalaman unta..
mule2 tahu kene potong lembu je.. pagi tu timbalan pgarah call, kate kene potong kambing.. fuhh dah terbayang kt kpale cmne sume org pening2 nk potong 4 ekor kambing yg kene dipotong kt rumah ni.. sebenarnye, tkde r sebusuk yg disangke.. tapi best, dan rindu sangat saat itu..

dan ape yg sy dpt, yg pertama ukhwah sudah tentu, smgt krjasama.. leh nmpk sape yg blh bg komitmen, dn rase diri die ade tggungjwb trhdp pgrm ni.. wlupn tokleh bau kmbing, tp tlg myediakn mknn untuk shbt2 lain yg berjuang hidung memotong kambing.. sup, puding, bihun.. dn mcm2 lg.. yg kedua, sbgi "pdn muke" bg syabab.. sbb sblm ni syabab je yg potong daging byk2 untuk agihkn pd ahli dn masak untuk prgrm.. dn akhawat hanye duduk di rumah menanti daging dtg ke rumah.. dpt je kt rumah, tgk daging, "haa skit ni je untuk rmh aku 4 org??", "haa lemak je aku dpt byk ni", dn mcm2 lg.. kali ni, sume akhawt kne turun same2 potong, br tau cmne derite nye syabab potong pd thn2 lpas.. byk skit, atau lemak je sume, tu kje akhawat.. dn rasenye byk skit tu tkde mslh.. sekilo sorg, tmbh lg ngn organ dlmn, ngn tulang.. cukup 3bln tkyh beli ayam..
yg ketiga ialah, dpt knl sume jnis orgn kt tiga2 binatang tu..bau binatang tu je pn dh tau, ni lembu, ni kambing.. org yg dtg shif2 tnye2, dgn bggenye jwb, sbb dh tau, dn yakin.. dn terakhir sekali, puuuuaaaassssss gile..


ni mule2 igtkn hati unta... sekali dtg la sorg kkk medik ni.. die kate, "hey bukaaaan, ni buah pinggang".. ktorg pn, "owwwwhhh", hehe.. br tau... comel, kn?? bntuk love, teruja sgt...



yg ni jntung lembu ngn hati lembu... best main pukul2 ni, bunyi nye sedap.. "plepup" cmtu, hik3...


yg ni paru laaa... goreng pn sodap...


time kasih pd tuan rumah yg kasi pnjm rumah.. plaza home 3, plaza home 4, plaza home 6, dn bayt insyirah(hihihi).. bkn senang nk mnjwb taqdiman ketua helwi untuk gune rumah untuk jadi pusat pemotongn daging.. dgn bau lg.. time kasih pd ahli bayt ku, hik3.. wlupn de yg tokleh bau kmbing, smpi muntah2, pucat2 muke.. duk dlm bilik pn bau lg.. mmg kuat bau kmbing, fuuuhhhh... tp sepakat sume kasi pnjm rmh pn dh kire cukup r.. hmm krpet dpn tu kite kene buang kot, ihik... kite mntk tikram kt presiden byk2 ek.. ngeeeeeeeeeee...




ruang msyuarat dn ruang bergmbr yg cntik, jd tmpt potong kmbing.. haha.. tkpe r ye, berkorban rumah baru kite untuk korban kmbing, lmbu ngn unta, hik3...

cayang r korg..

2 comments:

Kak Maria said...

Ade ke yg amik bawak balik buah pinggang tu? Boleh makan ke?

cik santun.. said...

ntah kak.. bungkus je.. sape yg lalu mkn kot, hik3.. ntah.. boleh mkn ke?? dk rmh sy pn mkn hati, paru, perut ngn tulang je.. pelik2 tk mkn... hik3... dalam peti ais tu de lg 8kilo daging ngn hati ngn paru.. habis ar, hbs raye haji ni.... mnggemukkkk... uwaaa....