Tuesday, December 30, 2008

tazkirah pgrm solat hajat.

pengisian : solat dhuha, solat hajat, solat jenazah ghaaibah(nenek seorang mahasiswi yarmouk), tazkirah dan............ mkn(pengisian ar gk ni, isi perut =p )..

tazkirah oleh : ade akk tu..

Alhamdulillah, sehingga hari ini dapat kite bernafas di bumi Allah ini.. kite masih boleh bernafas bukan kerana matahari atau ade pokok yang bnyak dan sebagainya, ttpi kite bernafas kerana diberi keiziznan oleh Allah (muqaddimah tazkirah)

ok, semua org ade internet kn kt rumah.. kalo takde internet pn, msti ade tv.. salah satu ni msti ade untuk kite tau prkmbangan dunia.. ape yg berlaku terkini ialah serangan di gaza, dan ini adalah intifadha ke3.. (akk tu suh cari intifadha yg pertame dan kedua bile, dn sy dh jumpe.. -intifadha pertame pada november 1987, dan intifadha kedua pada oktober 2000..)

knape palestin diserang?? ini adalah kerana dosa2 kite, disamping mereka mmg dh habis tempoh gencatan senjata.. tp nape dosa2 kite, mereka lak yg kne.. disini lah nk menunjukkan ukhwah fillah kite.. sejauh mana sensitiviti kite terhadap saudare kite yg lain.. buat solat hajat ke?? masih tidur di dalam selimut ke?? mls nk amik tau ke?? sengaja tknk amik tau ke?? kite bersebelahan dgn palestin, tp ape yg kite mampu buat???

inilah yang nk ditunjukkan, antare sikap org islam yg diangkat, iaitu ukhwah fillah dan akhlak mulia.. ukhwah fillah yang mane dapat kite lihat perjuangan mujahid2 islam ketika perang yarmouk di yarmouk yang mane mereka ini sudah lemah dan memerlukan air, tetapi apabila diberi air, mereka lebih mndahulukan sahabat2 lain, dan akhirnya masing-masing syahid atas sebab ukhwah mereka sgt kuat.. bandingkan dengan kite, kalo kawan nk air, tgk air tinggal skit dh, kite yg minum dulu, pstu bru bg kawan suh habiskan.. mcm baik suh habiskan, tp, kite yg minum dulu..

lg satu contoh diceritakan oleh Jabir, dia telah terserempak dengan seorang lelaki di perjalanan.. apabila ditanya hendak kemana, lelaki itu menjawab hendak ke rumah sahabat nye..die pun bertanya, atas urusan apa nk ke rumah sahabat itu.. lelaki itu jawab takde ape usrusan, saje nk menziarah.. sesungguhnya Allah syg kamu, sepertimana kamu syg sahabat kamu itu..

dan konsep akhlak mulia, iaitu melakukan sifat mahmudah dan meninggalkaan sifat mazmumah.. amar maaruf nahi munkar la.. ini adalah dua perkara yang setiap orang islam kne lakukan.. jika tak boleh nk buat dua2, buat salah satu.. tak boleh nk nahi mungkar, berat sgt, tak mampu nk buat, sekurang2nye, kite amar maaruf la.. tak boleh buat semua, jgn tinggal semua.. mengajak kawan pergi pgrm, mengajak kawan solat sunat, mengajak kawan untuk bangun qiam, dan sebagainya.. maksudnye, bukan kite je yg masuk syurga, tp, mengajak kawan2 lain bersame2 kite masuk ke syurga..

bersame lah kite mendoakan saudare kite di palestin, lebih2 lg kite di bumi anbiya ini, moga-moga doa kite dimakbulkan...

~sahabat sekalian, moga hijrah kite yg diiringi dengan kematian para syuhada' di palestin dapat membuka mata kite untuk lebih bersemangat dlm perjuangan ini.. salam perjuangan, salam perpaduan.. bersama lah kite hidupkn biah solehah..

wAllhu a3lam..

2 comments:

tawakkilboy said...

wah awk tulis ke dia nye tazkirah laju nye awk tulis...boleh jadi pemberita ni..

cik santun.. said...

waahh rajinnye la sy menyalin.. tak ar.. dgr je...