Sunday, April 19, 2009

Saya, April dan Diet.

Bismillahirrahmaanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh...

Pertama dan selamanya mengucapkan syukur pada Allah.. Alhamdulillah, pagi hari ahad yang indah dengan udara pagi yang nyaman. Bersyukur masih dibangkitkan dari tidur 5 jam td, ahakz..

Bulan April, memang banyak kenangan dalam hidup saya.. bulan april tahun ni, bulan kesihatan pula..


ni video promot je.. video yang malam tadi punye lagi best.. mintak boleh?? =)

Malam td berakhirlah program miniklinik yg pada perkiraaan saya sangat mantap, anjuran MMJ(majlis mahasiswa Just) . Hari Jumaat, programkhas untuk pelajar Yarmouk, sudah disetkan dalam kepala ini tak akan pergi program Jumaat tu, disebabkan hari Sabtu ada imtihan tarbiah watoniah dan masih lagi bebaki 100 lebih muka surat yang belum dibaca (bukan belum diulangkaji, tapi belum dibaca)..

Sedang enak membaca buku (ye ke??), dapat panggilan dari seorang sahabat juga merupakan salah seorang ajk pelaksana miniklinik memberitahu tak ada seorang pun akhawat yarmouk yang hadir ke dewan abu ain. majlis yang seharusnya bermula jam 2.30, dan ketika itu, sudah jam 2.20, namun takde sapa yang hadir.. pelik.. bersangka baik je la..

dengan niat dan set dalam kepala taknak pergi sebelum tu, terus diubah balik, digagahkan diri bersama sahabat-sahabat serumah yang lain untuk bersama-sama dengar talk kesihatan itu. Dan sangat bersyukur pergi, kerana banyak sangat ilmu yang saya dapat, dan terasa bodoh sangat, kerdil sungguh berhadapan dengan doktor2 itu.. Jikalau lah cadangan tafaqquh fiqh medic yang pernah dicadangkan oleh salah seorang ahli permai itu diadakan, agaknya saya akan menyorok di belakang tiang-tiang.. jangankn kata, lemak tepu yang pernah belajar masa form5 tu pun lupa.. kagum dengan doktor2!!

Hari Sabtu, medical checkup dan dental checkup pula.. Kami diberi keistimewaan sikit untuk datang lambat, sebab exam dulu.. hmm exam?? alhamdulillah, korbankan sedikit masa 2jam membaca tarbiah watoniah tu dengan pergi mendapatkan ilmu perubatan kerana Allah.. Tidakkah masa yang dijuangkan untuk Allah itu akan digantikan dengan sesuatu yang lebih baik?? huhu tp yang tak pegi tu, mesti dapat 20, kan??fullmark..

maka disini, bermulalah betul2 episod pendietan saya.. dah 2 pos sy cakap saya betul2 nak diet, tapi ni memang betul2 la.. haha..
jadi, perkara-perkara ini la yang akan saya lakukan..
  • banyakkan minum air..
  • bersenam sebelum ke jamiah, =P
  • taknak tido petang, =P
  • makan taknak tambah.. mkn sikit2, supaya cepat kenyang..
  • taknak naik teksi, jadi kene keluar awal untuk kemana-mana..
  • taknak gelak banyak,
  • lg ape ye?? saranan anda pula bagaimana?? bantulah saya..

6 comments:

~ZuLhAiRi~ said...

salam...

wah!...diet ek...satu lagi saranan, jangan garang2 sgt...hehe

Anonymous said...

buat jadual..
waktu makan, waktu tidur..
kurangkan mkn malam..
kurangkan mkn eskrem tambah soifi2 ni..
kurangkan minum air sejuk..

good luck..

moga kali ni, misi anda berjaya..
update berapa turun terkini ye.. supaya tidak leka, dan beringat..

kazi said...

butul ka nie cik siqah?

smoga berjaya! hehe

cik santun said...

zul,

wsalam.. owhh jangan garang2 ye.. ok, jadi santun je ni, kalau tak kurus gak, siap!!!


anonymous,

owhh ok.. hmm nk kurus juga menjadikan kita orang berdisiplin ya??
trima kasih..
berapa turun terkini kena update?? adehhh...


kazi,

woit dak umah aku cik rikaa!!
betul laa.. betul yang ke113, hehe..

lavenderpurple said...

yeke cik ton....xnk tambah ye.....mlm td mkn laksa xtambah ea?haahkn xtambah.....hehe.pastu dh xyh g cafe tarbiyah,xyh mkn humus smpai 2x kn333??bgus cik ton ni ade smgt baru..

berkat g pgram sume org mrkh tarbiyah dpt mantap ea..hehe...[tips2 cara menjawab tarbiyah batoniyah]hehe

cik santun said...

lebenderpurpleee,

haha laksa semalam tu sbb nk ada semangat baca buku.. ye ar, kang kalau tak tambah, tak habis lak laksa tangan cik yati yang sedap nih!! haha..

cafe tarbiyah tu, temankan zimah je.. kesian timbalan MMY lapar, kang takde tenaga nk memikirkan masalah ahli-ahlinya, hahaha (bajet kenakan zimah lak)..

ya, alhamdulillah.. berkat pergi prgram.. terima kasih pada cik yati bg tips yang berguna tuh.. akan disampaikan pada generasi2 yang akan datang.. =P