Wednesday, June 24, 2009

Bibik bertauliah kami!!

Bismillahirrahmaanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Entri kali ini adalah perkongsian kehidupan ahli bayt saya bersama dengan bibik2 kami, iaitu bik ahiasah, bik nadia, bik cu dan bik menah.. dan entri ini juga adalah atas permintaan ahli bayt saya, dan 2orang daripada bibik2 itu sendiri. Jadi, jika anda mahu membaca, teruskan lah.. Jika tidak mahu, tiada paksaan..hihi..

Mari lihat dulu wajah bibik2 bertauliah kami :


ha cun tak bibik2 kami?? jangan main2, bibik2 ini semua lepasan yarmouk ok!!tau apa mereka ni buat kat rumah kami?? mereka basuh baju, kemas dapur, kemas bilik, masak. Rasa macam duduk kat rumah Malaysia ja, pagi ada sarapan, balik kelas tengahari terus makan, petang makan, malam juga kami makan, dan sume adalah air tangan akk2 ini.. Soifi ni, bajet nak mnguruskan badan, tapi yang berlaku adalah sebaliknya.. bagaimanakah???

hari pertama sekolah - kari kak ahiasah yang 'perghhhh' gile mantap.
hari kedua sekolah - masak merah kak ahiasah dan opor2 kak amna yang cam kenduri kawen.
hari ketiga sekolah - tomyam kak cu yang pedas gedaung gila sedap.
hari keempat - nasi ayam kak cu dan kak amna.
* tertanya2 bila kak nadia nk masak ye?? sepanjang akk2 ini berada di rumah kami, belum pernah sekali pn kami membuka gas dapur hatta memanaskan makanan, semua sudah tersedia.

Malam tadi, buat ntah keberapa kalinya kak amna belanja lagi pizza, dan sedang menikmati hidangan pizza itu, dia sendiri yang berkata "kitorang dulu, akk2 nak balik, akk2 masakkn untuk kitorg sume, tu la kitorang sayang gile kat diorang, nak berpisah sedih gile. ni kitorg nak balik, kitorg la pulak yang masakkn untuk korang". oh rupenye terkantoi kenapa bibik2 ini begitu rajin naik rumah kami, berkampung di rumah kami yang sememangnya kampung ini. haha.. tapi, kami percaya, bukan itulah tujuan utama kalian, sememnagnya waktu inilah waktu untuk kita habiskan masa bersama. Akak2, jika kalian tidak buat itu semua juga, sememangnya kalian senantiasa berada di hati kami. Siapa lagi keluarga kami jika bukan kalian?? lengkapkah rumah kami ini digelar kampung jika tak punya moyang2 seperti kalian??

"Ya Allah, kuatkan lah hati2 kami Ya Allah.. Sungguh, aku tidak mahu berukhwah lagi, kerana aku adalah seorang yang penakut mnerima perpisahan.. Kuatkanlah Ya Allah!! Kuatkan!! Kuatkan!!"

* Cerita pasal kak ahiasah akan saya tuliskan dalam entri akan datang, salah satunya senior semenjak tadika, bersama di sekolah kebangsaan klang dan sekolah rendah agama kampung jawa, seterusnya ke hisamuddin kampung kawa dan sehinggalah ke sini, jamiah yarmouk.. tapi mantapnya dia, takda sekelumit pn pada saya..

Sedih dan hiba rasa hati, taknak tulis panjang2, nanti ke kelas mata bengkak!!!

9 comments:

nomos said...

knp la umah ktorg x jd kampung mcm umah akak2 insyirah yer??rse sedih gak la..hehe..n jeles..huahuahua..
sbb umah ktorg kecik,x beso cam insyirah..hehe..

biscuck said...

akak takmo dtg umah kami kt mujammak syekh khalil plak ke bwk rendang kee..ayam masak merah kee..haha.. mmg korang pasti dirindui...
sob2..tibe terase sebak jgk..
walau jrg ketemu..tp bile bertemu, hati rase cam rapatt je..
smoga kekal ukhuwah ni smpi bile2 eh sume..
syapiqah..jgn buli diorg aaaaaaaaaa
haha
(ayat x puas hti je)

suara hati said...

shafiqah,
bik nadia baru je masuk keje. tk smpat nk masak,dah kene balik kampung halaman. dh buatkan air syammam semalam, 2 jug lagi, kira ok la kan? kuikui...

(demand nak suh masak plak..bukan bergaji pun..ngeh3x..)

cik santun ni sensitif jugak ye..nanti hantar kitorang pi airport, jangan lupa bawak tisu 4 kotak. harhar.. yopp! jangan cakap pasal sedih2x lagi.. da lama tak rasa ni (last 3 tahun yang lepas..)

(tinggal 19 hari sj lagi..sob3x)

suara hati said...

biscuck,
alaa..jauhnya mujamma'..huhu..
biasanya graduan yang dijemput makan, ini sudah terbalik! (huahua)

rindu itu adalah anugerah dari allah. insan yang berhati nurani. punyai rasa rinduuu...lalala..

ukhwah fillah never die! but pengsan2 sikit tu biasalah..

suara hati said...

nomos,
alaa..jangan la sedih. rumah sape paling dekat, rumah tu la kami menumpang. kalu kami jadi bibik umah korang, nanti sape nak jadi bibik umah insyirah? ala busuk2..jangan merajuk. nanti tahun depan ada bibik insyirah, laaaagi ramai. haa..roboh rumah!

Farid Rashidi said...

Assalamualaikum,

Salam ziarah dan berkunjung...

Apapun, semoga ukhuwwah kalian di sana terus berkembang mekar.

Ada kelapangan jemputlah ke blog utk pertukaran link dan pendapat.

spirit0 said...

wahh,touching la pulak..nak nanes i bace even ketinggalan skit T_T

ye2,saye juga turut merasai hasil air tangan bibik2 itu even xsume.asal singgah insyirah,mesti kenyang perut.huhu

xsabar tggu taun depan bik piqah masak ntuk kte lak ye :p
(ish3,ni yg nanes lg nih kalo ckp pasal nih.huuu~)

cik santun.. said...

wani aka nomos,

hihi sebab rumah awk tinggi sangat, moyang2 tu kn semua dh tua kerepot, tulang dh sengal2, mana larat nak naik dh.. (hahaha mati akk kene sembelih ngn moyang2 ni!!)



kak nik aka biskut =P,

haha ini lah masanya nk buli membuli.. bile lagi?? kang dorg dh balik, kak nik lak yang kitorg buli.. habis makn kecik dan comel akk sy sorg ni!! tu la akk, sape suh duk kat rumah jauh2 hujung dunia sana..hehe..
insyaallah, moga kekal.. bak kata kak raihan, dalam syurga pn kite calling2, hehe =P..

cik santun.. said...

kak nadia,

hihi kite dah habiskan air mata, nnti kt airport dh tknk nangis.. kite tlg bawakkn 4 kotak tisu, tp untuk org lain, wakaka (ye2 je tak nangis, nnti kite tgk sapa yg strt meleleh!!!hehe)

hihi akak, terima kasih tlg balaskan sume2 komen ni, hehe..


farid rashidi,
syukran.. moga2 begitulah.. ameen ya allah..


spirit,
alhamdulillah rezeki dari Allah, ade la sikit(gaya bapak2 baru dapat gaji,=P)

tunggu bik piqah masak???? bik piqah masak sedap sangat.. kang ko ngan adik2 tknk g jamiah kng, sbb nk makan ajeee.. haii susah2!!!