Friday, August 28, 2009

Jaulah Mesir (4)

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah!!

Alhamdulillah sudah seminggu meniti juangan ramadhan tahun ini, moga semangat itu terus terusan berkekalan!! Dan hati ini masih belum dipulihkan selepas dilanggar lari oleh keldai, haha.. Keldai ini ya, sangat patuh pada tuannya, hendak atau tidak terpaksa juga membuat apa yang diminta tuannya, walaupun terpaksa dipukul dengan tuan yang tidak berbelas kasihan.. Dan kita, punyai tuan yang sangat penyayang, pemurah, tapi masih degil lagi.. Disini siapa lebih hina ya??!
(cukup saja disini cerita tentang keldai, terimalah dengan hati terbuka bahawa keldai itu comel)..

Ok, teruskan pengembaraan pada hari ke 4 pula..


Pantai Dahab, jernihnya bak mutiara..

Inilah pantai Dahab yang sangat cantik dan biru airnya, tapi tidaklah kami bermandi mandaan disini, hanya sempat menyentuh saja airnya yang sejuk itu. Ombaknya sangat cantik, jika melihat fajar terbit disini tentu lebih cantik, malanganya kami terlewat keluar. Disini juga ramai pelancong asing yang datang berkunjung, selain tempat ini cantik, barangan disini juga murah.

Kemudian ke Taba.
Taba ini adalah kawasan sempadan Israel-Mesir. Pondok jaga ini adalah pondok jaga hotel Hilton yang dikhabarkan ianya sudah 2 kali dibom, dan hotel ini adalah kali ke3 dibina, dan baru sahaja slesai diselenggarakan. Saya juga tidak faham mengapa hotel ini masih lagi mahu dibina disini sedang ianya sudah 2 kali dibom, dan tidak faham mengapa hotel ini menjjadi sasaran, bukankah Hilton itu sndiri punyai pengaruh yang kuat??

NAmpak tidak, ada sebuah pondok yang kecil diatas bukit itu? Itu adalah pondok jaga Israel yang didalamnya dijaga oleh seorang wanita Israel, dan didalam pondok itu terdapat snipper, jadi jika kesini, berhati2 saja. Dan disini juga terdapat pintu masuk Israel, jika mahu masuk, dipersilakan saja, tidak perlu passport, tetapi jika ditembak, atau ditangkap atau apa2 yang berlaku didalam sana, tiada siapa yang akan dipertanggungjawabkan!!


Kemudian Qal'ah solahuddin.

Qal'ah solahuddin punyai 4 buah kesemuanya, dan alhamdulillah kesemua itu saya sudah pergi, iaitu sebuah di Ajloun, Jordan. Sebuah di Syria, dan 2 buah di Mesir, dan ini salah satu yang terdapat di Mesir.
Mulanya dalam perjalanan kami amat teruja melihatkan Qal'ah ini di tengah lautan, malangnya mungkin dek kerana ke'excited'an kami, Allah tidak mengizinkan kami menjejak kaki ke sana, kerana ia sedang dalam pembaikpulihan. Tidak pasti samada bot yang diperbaiki atau qal'ah itu sendiri yang sedang diperbaiki. Dan musyrif kami meminta tuan yang menjaga kawasan itu untuk hanya bergambar 15 minit. ah, jadilah!!

Kawasan inilah yang kita kan lihat 3 negara lainnya, iaitu Jordan, Arab saudi dan israel. Pernah saya mengikuti hari keluarga BKASJ ke Aqabah ketika di tahun 2 yang lalu, memang disana juga dapat melihat ketiga2 negara ini iaitu Mesir, arab saudi, serta Israel. Disana akan kelihatan Mesir dan Arab Saudi itu seolah punyai gunung2 sahaja, tetapi negara yang bangkai Israel itu, nampak bangunan2 yang tinggi2..


*sehingga disini saja dulu, mahu ke rumah nailah, cubit adik2!! Sab kata entri saya semua tidak best, tergantung saja semuanya.. Jawapannya ialah, bulan ramadhan, taqarrub diri pada Allah!!, =P

2 comments:

nazz eira yg comel said...

akk cubit kami k..kami yg cubit akk ha??!!
malam berinai di umah nailah..inai d jari kelingking ilang..npe ya??hak3!
akk ngn keldai mmg xleh d pisahkn..
mari kite wt qasidah keldai ag ye..pstu masuk blog..kui3!

cik santun said...

anis,

sape yg cubit sape tu??haihh dak2 ni,membuli senior,ish apa nak jadi ni.lg2 yg anis tu,huhu..

nnti adik2 junior datang,kite buli dorg ye?usshh diam2,ni rahsia kita ja!!

owh inai tu, diam2 la,die hilang kemana tu aib tu.. masalahnye die hilang tanpa ditemui, aihh pelik2!takut2masuk dlm mulut awk je hrtu, jd makanan smpingan sebelum bersahur..haha..

hihi qasidah keldai,ok set!!!!