Saturday, August 29, 2009

Jaulah Mesir (5)

Bismillahirrahmanirrahim..
Asalamualaikumwarahmatullah..

Hari yang sangat membahagiakan hari ini, bahagia hanya dengan satu nama, ukhwah namanya, subhanallah!!

Masa terus berlalu dan kenangan di Mesir menggamit 10000 sejarah. Selepas kami pulang dari sinai pada hari ke 4 itu, terus bergegas ke rumah selangor untuk menghadiri jemputan program perasmian ihya' ramadhan. Bukanlah kami yang merasmikan, tapi hanya memenuhi jemputan. Disana berjumpa dengan kakak2 dan sahabat2 ketika di PKG (Pusat Kegiatan Guru- Kursus bahasa arab untuk pelajar ke timur tengah).. Tidak sangka mereka ingat lagi nama manja saya oleh Ust Ihab, iaitu Shafigee.. Manakan tidak, baru saja masuk ke kelas sudah disakat oleh ustaz kesayangan itu.. ohh malunyaa!!

Kemudian pada hari ke 5, kami merayau2 di sekitar Qaherah..
Pyramid

Kawasan pyranid yang kami pergi ini adalah kawasan pyramid yang terbesar, dan bukan yang pertama dibina. Disini terdapat 3 pyramid, yang pertama pyramid kufu, kedua kufra, dan ketiga munkara. Pyramid ini asalnya dibuat daripada batu yang licin, selepas hamba2 firaun membina pyramid ini, ianya akan disapu dengan suatu bahan yang akan melicinkan permukaan batu2 tersebut.
Qaherah ini adalah kawasan yang paling tinggi 5 meter dari daerah sekeliling, tetapi pada suatu ketika dahulu, kota Qaherah ini telah mengalami kebanjiran yang sangat dahsyat sehinggakan pyramid yang terbesar dan tertinggi ini juga tenggelam, dan mengalami keretakan.. Kerana itulah jika dilihat, puncak pyramid yang kedua seperti lain macam sahaja kerana ditambah dengan batu bagi mengelak keruntuhan..

Kemudian kami naik ke bukit, dan disana boleh lihat ketiga2 pyramid ini. Disana kami menaiki unta, unta yang kami naiki itu tidak seperti unta Jordan. Unta Jordan baik sikit, tapi unta ini tidak tahu sabar. Sudahlah saya ini gayat, ditambah pula unta itu berjalan seolah mahu mengejar rakan2 didepan. Sengsara jiwa dan raga ketika itu!!

Sesudah sampai semula ke pyramid, kami pun masuk ke dalam pyramid, kasihan musyrif kami itu terapaksa turun semula membeli tiket masuk dalam keadaan yang panas2 begitu. Tapi terus kasihan itu hilang lihat dia datang dengan menaiki kuda.. (adeilaa!!!)

Mumia2 yang sepatutnya berada didalam Pyramid ini semua telah dipindahkan ke muzium, jadi didalam pyramid ini hanya punyai keranda saja, gerun juga. Keadaan dalam tu yang panas, lemas serta tidak bernafas, tak sanggup rasanya berada dalam tu lama2.

(muka kepenatan!! rimas!! lemas!!)

Dahulu, ada seorang pengkaji alam yang telah masuk ke dalam pyramid ini, setelah sebulan dia masuk, meninggal. Begitu juga orang2 yang selepasnya yang ingin mengkaji rahsia mumia didalam piramid, lalu mereka membuat kesimpulan orang yang masuk piramid akan meninggal sebulan selepas itu.. Kajian itu tidak terhenti begitu saja! Mereka pun mengkaji lagi, hingga akhirnya menemui asbab musabab kematian itu.

Tahu kerana apa?? Semua dicatat dalam al-quran, kesan laknat Allah terhadap suatu kaum itu bukan hanya untuk kaum itu saja, kesannya adalah untuk semua, seluruh umat, baik dari segi ibrahnya, kisahnya, suasananya, keadaan dan sebagainya. Udara di dalam pyramid ini ketika dahulu, panas bahang busuk, bahan kimia yang digunakan untuk mumia2 itulah telah terkuap di dalam itu, bercampur di dalam itu hingga akhirnya boleh menyebabkan kematian. Begitulah Allah melaknat mereka, kesannya masih lagi dapat dirasai, Nauzubillah!!

Ini adalah patung Firaun!! patung ini sudah tidak punyai hidung, menurut cerita musyrif kami, hidungnya telah disimpan di Muzium Rusia, kerana seorang rakyat rusia telah menembak hidung patung ini bagi embuktikan Firaun itu langsung tidak berkuasa! Ditembak namun tidak dapat berbuat apa, besar saja tetapi tidak agung, tidak layak disembah! Allah itulah yang selayaknya disembah.. Kalimah hidup kita 'Laa ilaa ha illAllah!!, tiada tuhan melainkan Allah!!

Kemudian kami ke Masjid Amru bin Al-Ass.

Saya amat terperanjat d dalam masjid ini kerana orang2 yang tidak langsung menghormati masjid, berbaring-baringan. Tahu tidak, orang yang membersihkan masjid ini adalah lelaki. Itu tidak menghairankan, apa yang menghairankan ialah di kawasan solat wanita juga,lelaki yang membersihkan. Baik lagi di Jordan ini, masjid jamiah itu hanya dibuka pada waktu solat saja, baik yang itu lagi daripada dibiar terbuka dan keadaan dalamnya menjadi seperti masjid Amru bil Al-Ass itu!! Ukirannya sudah cantik, tapi kehambaan itu tiada.


Kemudian kami ke Qal'ah solahuddin yang kedua yang terdapat di Mesir ini.

Qol'ah ini asalnya lebih besar dan panjang, tetapi telah di robohkan sedikit di bahagian tengahnya untuk dijadikan highway. Jadi qol'ah ini punyai 2 bahagian, di kiri jalan, dan di kanan jalan. Reka bentuknya mengikut cerita musyrifah kami ianya sama saja seperti Qal'ah di tengah lautan yang kami tidak dapat masuk dahulu!

Di dalam Qal'ah ini terdapat bahan2 peperangan, panah pertama yang berbentuk balang, kereta kuda,dan keturunan Basha.Bergelak tawa kami setiap kali menjumpai nama Basha itu, Basha itu satu2nya junior syabab adab kami, rupanya seorang pejuang!! Ali basha, Hasan Basha, Ibrahim basha, dan seluruh keturunannya terdapat namanya di dalam Qal'ah ini..

Balu yang kematian suami!! (menangis).. Bersabarlah, semoga kalian bertemu semula di syurga..
(lakonan semula). jangan diratapi gambar itu!! sabar ya!!
ini adalah hanis najwa, nnti die balik dari Mesir, ramai2 pujuk dia ya.. kesian dia, pakwe die yg hnsem dah mati.. hasan basha namanya..

yahoo! menang... Peace!


gambar masjid Ar- Rifaie..

Kemudian ke masjid 4 mazhab. masjid 4 mazhab ini d dalamnya berkumpul semua pengajian 4 mazhab di setiap penjuru, tapi bila azan berkumandang, masing2 akan berada di dalam satu saff. Keunikan inilah yang telah ramai menarik orang-orang bukan islam ingin memeluk islam.. walaupun belajar kitab yang lain2, tetapi kesatuan itu tetap ada, saling meraikan pendapat.

Kemudian ke maqam saiyidah Zainab..
Saiyidah zainab ini dikatakan ramai orang yang bertawassul disini,takut berada disini lama2.

Kemudian kami ke maqam imam syafie, di atas masjid ini terdapat sebuah bahtera yang berbentuk comel saja, bahtera itu simbol kepada imam syafie ini kuat mengembara untuk menuntut ilmu dan menyebar dakwah. Seusia muda nya lagi sudah menghafal kitab muwatta'. Musyrif kami cerita, dahulu paling kuat ikutannya ialah mazhab hanafi, imam abu hanifah. Ada segolongan yang tidak berpuas hati dengan pengikut imam abu hnifah ini tapi tidak tahu bagaimana mahu jelaskan. sehingga suatu hari datang imam syafie, lalu mereka berbidas2, tetapi bidasan mereka itu semua dengan ilmu! Kerana imam syafie menghafal hadith sangat banyak, maka bidasan2 nya itu semua berlandas al-Quran dan As-sunnah, dan ketika itulah bermulanya pengikut imam syafie..


Kemudian kami ke kawasan Dead City, Dead city ini adalah kawasan yang mana terdapat orang yang tinggal di kubur, dan disini saja sudah punyai 2 juta penduduk!!

Kemudiankami ke maqam saiyidah Nafisah pula, dan berhampiran maqam itu terdapat tempat dimana saiyidah nafisah ini bermunajat kepada Allah! Tetapi saiyidah nafisah ini bukan cucu kepada Saidina Ali, ini adalah Saiyidah Nafisah soghirah iaitu cicit kepada Saiyidah Nafisah kabirah(cicit saidina Ali)..

Berhampiran dengan maqam ini juga terdapat masjid Ibn Atoilah. Selepas kematian beliau, anak muridnya selalu membacakan ayat suci al-Quran di sebelah maqamnya dan rasa seolah ada orang yang menegur bacaannya jika salah.. (jeng jeng jeng!!)..

Perjalanan yang sangat menerujakan, di sekitar Qaherah saja, berbagai2 sejarahnya.. Cukup saja dulu setakat ini, tengkuk dan tangan sudah keletihan.. gambar2 di qal'ah itu sangat banyak sebenarnya, tetapi malas sudah untuk mengupload.

2 comments:

nazz eira said...

balu yg kematian suami tu amat2 la menyayatkan hati cik nazz eira..aduhhh..sggh kasihan pdnya..
andai x keberatan..cik nazz eira mahu bertanya..bagaimanakah nasib si balu tu skrang ye wahai cik santun??haha!

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]Pro Apple, [url=http://firgonbares.net/]order to use this software[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] kids educational software price camera software
acdsee photo [url=http://firgonbares.net/]discounted software[/url] nero 8
[url=http://firgonbares.net/]software purchase options[/url] windows vista recovery disc
[url=http://firgonbares.net/]office recovery software[/url] adobe photoshop cs4 tutorials free
windows vista service pack [url=http://firgonbares.net/]Pro 10[/b]