Tuesday, September 8, 2009

Jaulah Mesir (6)

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Rindu ini terhadap Mesir telah berada di tebing2 hati, hanya menanti masa ia melompat keluar dari hati saja untuk melupakan Mesir itu,mungkin dek kerana tidak punyai masa untuk merindui dan agak sibuk waktu ini. Namun kepulangan adik kami dari Mesir semalam telah menyemarakkan semula rindu terhadap negara yang satu itu, mujur saja sudah tidak merindui keldai..

Selepas pulang dari berjalan2 sekitar Kaherah melawat pyramid dan ziarah maqam semalamnya seharian, malam itu saya tidak tahu mengapa, rasa sukar sekali untuk tidur, dan bukan 1 malam atau 2 malam, tetapi 3 malam. Melihat gambar2 di pyramid, hati rasa takut saja. Kata musyrifah kami, sudah 2 kali dia melawat ke sana, gambanya tidak ada satu pun yang melekat, maksudnya, gambarnya pasti tidak ada di dalam gambar walau sebenarnya dia bergambar bersama.. Susuknya tidak ada didalam gambar. Dan pernah juga seorang sahabatnya didalam gambar bertukar rupa menjadi cleopatra.. Baik saya hentikan saja sehinga sini, rasa meremang pula.Pergi ke tempat begini, niat itu harus betul!

Pada hari ke6 ini kami tidaklah kemana, hanya ke Asfour saja. Perjalanan yang cukup menerujakan, tahu kerana apa?? Setelah setahun baru dapat naik komuter lagi, canggih bukan Mesir itu? Dan kemudian, lebih menerujakan, kami menaiki 'tuuut tuut'. Saya tidak tahu apa nama sebenarnya, tapi itulah yang diberitahu musyrifah kami. Tuuut tuut ini sangat comel, hanya boleh dinaiki 3orang saja. Saya tidak tahu akan kewujudan tuut tut ini di Mesir, tetapi saya sering lihat kenderaan ini dalam cerita hindustan.. Bermaksud, kenderaan ini wujud juga di India..


Setibanya di dalam kedai Asfour itu, kilauan2 kristal sangat menyilaukan mata. Katanya ketika kami pergi itu adalah musim lampu, disebabkan itu kelihatan lampu saja yang memenuhi segenap ruang kedai itu.
Ketika lihat lampu2 ini, hanya satu filem yang terbayang dalam kepala saya.. Cerita apa?? Cerita yang masih terlekat dalam kepala dengan pelakonnya sekali, cerita yang buat saya benar2 faham novel bahasa inggeris ketika sekolah menengah dahulu.. huhu cerita apa?? The Phantom of the Opera.. Terbayang jika jatuh lampu ini, oh siapakah yang akan menyelamatkan saya.. waaa..

Murah saja kristal disini, rambang mata dibuatnya. sehingga menyimpan angan ingin berkawen dengan tauke kedai ini lah, mahu kawen dengan orang yang belajar di Mesir lah. Oh, keduniaan dan kebendaan sungguh kamu, Shafiqah!!


Selepas mengilau dan menyilau mata sekian lama di kedai ini,kami pun berkejaran ke Masjid Al-Azhar untuk terawih disana. Perjalanan yang penuh sesak dan onak duri, hanya berdoa saja didalam hati sepanjang perjalanan itu moga2 sempat berterawih pertama di Masjid Al-Azhar. Alhamdulillah, dapat juga jejakkan kaki ke sana, berterawih berjemaah disana, alhamdulillah.. Moga2 ramadhan kali ini adalah ramadhan terindah..

Di masjid ini, solat 23 rakaat termasuk witir. Setiap 10 rakaat punyai tazkirah pendek. Tapi dek kerana kami tidak punyai masa yang banyak, tambahan rumah yang kami duduki itu agak jauh dari masjid ini, maka kami sempurnakan 8 saja.

Dan ini, hehe adalah di Restoran Nil, sebuah restoran yang dimiliki oleh orang Thailand. Bolehlah untuk melepaskan rindu pada tomyam, ah!! Ustaz musyrif kami pelik lagi, 'hai, korang dah pesan nasi goreng, pesan tomyam lagi??" dalam hati saja jawab, 'ape la ustaz ni, ni kan restoran thailand, rugi tak makan tomyam mereka yang pedas gila dan sedap gila tu".. ya tak??


Oh, bilakah mahu merealisasikan impianku untuk kurus ya??!! adeii..

No comments: