Friday, April 16, 2010

pecah rumah lagi.

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Solawaatu wassalamu ala rasulillah..

Sekadar berehat2 merehatkan diri dan badan dari mengadap buku ijtimak, exam esok, 17April jam 1.30pm-2.20pm.. Petang tadi, sedang mengambil mood untuk membaca buku......

Jam 2.45 petang.. Mesej berbunyi :
"Salam, rumah Faizal dipecah masuk, time jumaat, kamera dan laptop hilang".
"Ye?? Barang dia je ke? Barang lain lagi ape?? Tak kunci pintu ke, kene pecah pintu??"
"Tak tahu, baru nak pegi tengok.. Dekat dengan rumah Insyirah tu, hati2.."

Haih, orang nak mengambil semangat, lagi dapat berita yang melemahkan semangat..
Innalillahi wa inna ilaihi rojiun..

Ya, bangunan yang dimaksudkan hanyalah selang beberapa bangunan saja dari rumah ini.

Pertama kali 'KAMI' melalui kes pecah rumah ini adalah rumah bawah, yang duduknya sahabat2 bertajaan 'dirahsiakan' =) sewaktu kami pergi program.. Saya tak dapat lesen lagi untuk menceritakan kisah dulu2 ni dari mereka, jadi saya biar saja.. Jika mahu tahu, duduklah bersembang bersama mereka, minum kopi dengan biskut kering petang2 dan imbas peristiwa lalu pasti menggembirakan, =P..

Cerita2 lawak di tahun 1 pasti terbayang2 di kepala setiap kali mendapat berita2 yang pernah kami alami suatu ketika dahulu.. Walaupun seperit mana berita itu di tahun 1 dulu, kini pasti tergelak jika imbas kembali..

Pernah suatu petang, kami semua sedang bersantai2 di dalam bilik, sahabat dibilik sebelah sedang solat, tiba2 masuk seorang lelaki arab yang kami tidak tahu punca dia masuk tu sebab apa.. Ketika itu sangat baru di Jordan ini, dan belum biasa untuk sentiasa kunci pintu rumah.. Saya dan sahabat sebilik sudah nampak lelaki itu, lalu dengan 'bongeks' nya, kami menutup seluruh badan dengan selimut, konon2 lelaki itu tak nampak kami.. Bongeks kan?? haha.. Mujur lelaki itu tidak melakukan apa2 dan tiada sebarang kecurian..

Puas kami merahsiakan perkara itu dari pengetahuan akak2, akhirnya mereka tahu juga, tidak tahu dari siapa.. Kemudian, bermulalah pembebelan mereka "Inilah dia budak melayu, baik sangat, husnuzzhon sangat dengan arab ni.. Dah masuk rumah, boleh takde ape2?? Tak kukuh langsung!!".. Hai, berdarah saja telinga kami kalau mereka dah mulakan ceramah menusuk jantung tu..

Kes pecah rumah di Irbid ni pernah jadi kes bermusim, yang mana, selang beberapa hari saja rumah orang ini, kemudian rumah orang itu, kemudian rumah orang yang disana.. Perompak masuk melalui bumbung la, melalui tingkap lah, dan sebagainya.. Waktu inilah kesemua ahli Permai sangat berjaga2, ma'thurat pagi petang jatuh hukum haram jika ditinggalkan, pintu setiap saat dikunci, itu dan ini bab keselamatan dan tawakal kesemua dijaga..

Tapi berbeza benar dengan kes hari ini, strategi perompak dari awal sangat licik, tahniah diucapkan, phD di Universiti Rompak dan Pecah barangkali.. Dan lebih bahagia perompak itu kerana dapat duit suci dan bersih kerana ramainya rumah yang dirompak kebanyakannya pelajar tajaan zakat.. Kurang sikit dosa mungkin fikirnya..

Langkah pencegahan saya tak pandang benda lain dengan keadaan ahli yang sudah ramai ni melainkan tawakal pada Allah.. Keluar masuk rumah jangan lupa ayat kursi, bacaan2 pendinding jangan tinggal..

Mungkin tingkap rumah kami yang terbuka luas sehingga menampakkan barang2 didalam, lalu rumah bangunan sebelah sana yang menjadi mangsa, itu kita sama ambil iktibar.. Sama2 muhasabah kembali, hikmahnya pasti ada.. Selepas ini ramai orang yang berhati2 bab keselamatan itu juga satu hikmah. Setiap ujian itu adalah kunci kepada pintu untuk kita kembali kepada Allah SWT, benar, bukan??

Jangan bersedih, kerana ada yang bersama kamoo..

Saya akhiri, sekian.. Doakan saya dan sahabat2 yang exam esok, Assalamualaikum.. =)

1 comment:

spirit0 said...

Pertama kali 'KAMI' melalui kes pecah rumah ini adalah rumah bawah, yang duduknya sahabat2 bertajaan 'dirahsiakan' =)

hahaha..macam terase je umah sape ;p

Inilah dia budak melayu, baik sangat, husnuzzhon sangat dengan arab ni..

haa,ni lg igt sape ckp,pres permai 06/07.pastu,diulang2i oleh akk2 selang 2 bgnnan.smpai berdarah2 ye telinga.keh3 ;p

owh,rindunye masa lalu~~ (except cte pecah masuk umahlaa.fuu)