Sunday, May 23, 2010

kuasai ilmu! =)

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Alhamdulillah 2 dari 4 imtihan selesai.. Selepas ini 2 lagi imtihan menanti, nathar hadith 2 pada 30hb, serta esoknya 31hb nahu 3.. Mohon doa, ^^..

Fiqh ibadat.
Sadis benar mahu ceritakan tentang fiqh ibadat ini, bayang saja yang disangkanya soalan subjektif tapi yang keluar 31 soalan objektif, serta beberapa soalan subjektif kesemua dalil, takrif dan cara kiraan zakat.. Sudah tentulah cara pembacaan imtihan yang berbentuk subjektif dan objektif itu lain caranya..

Itu baru saja satu madah, sudah saya rasa kepala berdarah, mahu muntah, pening, kepala berputar. Lantas terngiang cadangan
Arikah Sadon (timb pres MMY) -
Bila mengenangkn persediaan ilmu sebelum balik mesia, terdetik dihati utk suarakn pd phak jami'ah utk buat imtihan syamil 4 tahun punya sbjk untuk khirijat...
Tp bila mengenangkn kudrat diri? hrm...mungkinkan?


Owh tidak, tidak, tidak!! Jika satu madah saja pun sudah membuat saya berdarah kepala, apa lagi jika wujud apa yang dinamakan imtihan syamil itu, agaknya boleh pengsan masuk mustasyfa ibnu nafis masuk air selama seminggu, =)..

Fuh 45 madah dalam satu imtihan, saya rasa belum mampu.. Jika sekarang junior2 tanya tentang pelajaran2 yang mereka ambil kini juga saya perlu membuka buku balik untuk terangkan, mahu imtihan syamil?? Benar salah diri, kuasai ilmu hanya waktu imtihan, =(..

Pernah dahulu saya diingatkan oleh sahabat yang sama dalam suatu program Liqa' Mahabbah program bulanan akhawat MMY, katanya :
ilmu yang ada kini kuasainya betul2, jangan nanti suatu hari bila ditanya jawabnya 'eh macam pernah tahu, tapi tak ingat', 'eh ntah la, tak pasti la', sedangkan perkara yang ditanya memang kita pernah tahu sebelum ini.. Jadi, waktu kita belajar ini, belajar betul2, hadam betul2, supaya satu hari nanti kita takkan menyesal.


Dan antara orang yang tidak tersenarai dalam golongan itu adalah saya sendiri.. Wujudnya perasaan takut dengan imtihan syamil itu adalah bukti, ilmu dalam satu bidang itu walaupun memang bidang kita, belum lagi kita kuasai.. Ah, apatah lagi dengan ilmu lain......

4 tahun, apa yang akan kubawa pulang?? Perasaan ingin pulang membuak, tapi.......
(lagi 2 madah selepas ini mahu betul2, yeaahhh!!) -harap tidak hot2 taik ayam saja-

Pada adik2, kuasai ilmu!! jangan jadi seperti kakakmu ini.. uhuk2..

1 comment:

13 said...

tq atas nasihat tu...
akak hebat ape..kitorg junior2 ni la terkial2 nak bce buku..tny senior..
klau zmn akak camni gak ke?
mesti lgi hebat kan,sebab senior x rmai...SURVIVOR