Thursday, November 27, 2008

Ta'awun..

Taawun adalah bekerjasama sesama manusia yang dpt mendatangkan kebaikan kepada ummah..

" Dan tolong- menolong lah kamu dalam mengerjakan kebaikan dan ketaqwaan dan janganlah kamu bertolong menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan" Al-Maidah :2..

Taawun, Taaruf dan Taayyusy adalah 3konsep yang islam ketengahkn dlm hidup bermasyarakat.. Jika dapat mengahayati dn mgamalkn konsep2 ini dlm kehidupan, kita akan mampu mgamalkn kehidupan majmuk diamana jua dan senang berinteraksi dengan sesiapa shje serta berusaha memberikan sumbangan positif terhadap pembangunan dn kemakmuran.. Dan juga kita dapat menuai hasilnya dlm bentuk indahnya ukhwah...

Marilah kita bersama-sama bertolong bantu berkasih mesra sesama kita.. kenapa kite kene saling membantu?? sbb kalo tolong orang, nnti org tu kurang beban, dn kite dapat pahala... dengan org kafir pn kite kene tolong, ape lagi sesama muslim.. kn??

Disini juga nk 'mencapapkn' prgrm Permai JOM KORBAN yg sgt byk bilangan korbannya, seekor unta, 6lembu dan 11kambing.. sama2 la mmbntu.. tkkn nk dtg prgram untuk mkn je.. atau tggu je daging dtg kt rumah..


المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضاً"
"org mukmin dgn mukmin seperi binaan yg mengukuhkan satu sama lain"

taknakkah kite jd satu drpd batu bata daripada binaan tu???

selamat membucukkan diri sume ngn bau kambing!!!

2 comments:

Naqeb Sulaiman said...

salam.
jumlah korban sebenarnya ialah seekor unta, 6 ekor lembu dan 11 ekor kambing.

cik santun said...

eh almk.. dh trpandang dh hr tu salah.. tp tk trbtol2kn.. konfiuss.. byk sgt.. sori..