Friday, December 5, 2008

jom korban..

mbuuuuu.....

Kenapa kite kene sambut dan buat majlis raya aidil adha??

1) untuk bersama-sama menghayati pengorbanan Nabi Ibrahim, Siti Sarah dan Nabi Ismail dimana ketiga2 ini adalah contoh tokoh yang sangat besar pengorbanan mereka..
  • Nabi Ibrahim yang dikurniakan anak ketikamana usia baginda sudah lanjut, ttpi diperintahkan oleh Allah supaya menyembelih anaknya itu.
  • Siti Sarah juga yang sangat setia dan sayang akan suaminya, terpaksa ditinggalkan bersama anaknya di padang pasir yang gersang.
  • dan Nabi Ismail yang mana sangat merindui ayahnya kerana lama tidak berjumpa.. dh jmpe, diperintahkan dirinya disembelih oleh ayahnya dan akur dengan perintah Allah.
2) kerana mengingati hari-hari kebesaran dalam islam.

Rasulullah telah datang ke madinah yang mana penduduknya memiliki dua hari yang mereka bergembira dengan keduanya. Maka Nabi bertanya : Apakah dua hari ini? Mereka menjawab, kami telah bergembira dengan keduanya di masa jahiliyyah. Maka Rasululah bersabda : Sesungguhnya Allah telah mengantikan untuk kamu dua hari yang lebih baik dari keduanya iaitu Hari Raya Korban dan Hari Raya Fitri…[HR Abu Daud]

dan sesungguhnya raya aidiladha itu lebih besar dari raya aidilfitri.

3) bersedia untuk diprogramkan.
Kita bertemu atas nama islam.. datang program raya dengan ikhlas untuk menaikkan name islam.. jadinye, bkn kite yg menjadikaan raya itu tinggi, tetapi islam.. dan bagaimana raya itu ditinggikan?? dengan memeriahkan MAJLIS JOM KORBAN!!!(menjejak roh pengorbanan)..

Marilah bersama-sama berganding bahu bersusah bersama memotong daging lembu, kambing dan unta.. korbankanlah sdikit mase dn tdo untuk bersame2 merasai kemanisan berkorban..

Akhawat - 3plaza home, insyirah(rumahku!! syurgaku!!) dan ibtisam.. selepas asar, 9/11/08..


mik gmbo kaabah kt kuliah syariah..

No comments: