Saturday, December 27, 2008

tazkirah liqa'..

perpengisian : solat maghrib, solat hajat, solat isya' dan tazkirah... mkn..

sile pejam mate sume... jgn tipu2.. ape yang sy sebut ni, kalo berkaitan dgn diri die, sila angkat tangan...

1) sape dlm minggu ni ade cntact family?? sile agkat tangan..
2) sape dlm minggu ni, lgsung tak bace quran?? sile agkat tgn..
3) sape dlm minggu ni, lgsung tak bace ma'thurat?? sile agkt tgn..
4) sape pg td, tak bace alkahfi?? sile agkt tgn...
5) sape dlm minggu ni, langsung tak buat solat dhuha?? sile agkt tgn..

ok, sume boleh bukak mate.. kate kakak tazkirah liqa' mahabbah mmy td..

tazkirah bermula......

tazkirah pada hari ini bertajuk 'wanita berharga'... sape kt sini nk jadi anak solehah??? (bising saye... saaye.... saye...) ok, sy nk cite pasal family dulu, sbb smlm rindu sgt kat mak.. jadi, akk tu pn bercerita.. "keluarga sy org miskin, abah keje kt kilang, dari 7pagi sampai 11malam.. kitorg jarang jmpe kt rumah.. jmpe kalo abah shif ptg je, balik kul 3... satu hari tgh duduk2 boraak2 ngn family, abah cakap, anak2 abah belajar rajin2, belajar sgguh2, jgn jadi macam abah, keje kt kilang je, tidur hanye dgn 3batang kayu..... " sambil mendengar bunyi sop2 org menahan tangisan, ade yg dh menangis, dn ade yg blom menangis.. ini la yg sgt kurindui, tazkirah berupa muhasabah, yang berjaya menumpaskan air mata dlm halaqah akhawat pd mlm ini...

ini lah hasrat kedua ibubapa kita, supaya kite belajar bersungguh2.. menjadi anak yang solehah.. isteri solehah.. "perempuan yang baik itu, untuk llki yang baik".. tapi knape ramai yg bercouple?? knape tk percaye ngn janji Allah?? ini ke yang mak ayah kite harapkan?? setiap perkara buruk yang kite lakukan, mak ayah kite yang menanggung dosa kite.. hari2 kite berdoa, supaya diampunkan dosa ibubapa kite, tp kite sentiasa mengheret mak ayah kite ke neraka dgn dosa yang kite lakukan...

jagalah perkataan kite, perbuatan kite, kerana setiap keburukan kite, org akan cakap "hei die ni, mak ayah tak ajar ke?? apa hal die buat cmtu, mak ayah tak hntr sekolah ke??" sedih tak hati mak ayah kite kalo dgr org ckp cmni kt kite?? die dh hntr kite kt sekolah agame, die dh bg didikan, die dh ajar... ade org cakap mak ayah tk ajar anak.. anak solehah kah kite, kalo menconteng arang kt muke mak ayah?? anak solehah kah kalo menjatuhkan air muke mak ayah kite?? anak solehah kah kite kalo memalukan mak ayah kite dgn perkara yang buruk?? jaga lah perbuatan, agar tak memburukkan nama mak ayah kite...

kite ni anak perempuan, ayah kite dh nk masuk syurga, tp disebabkn dosa2 kite, ditahan dari masuk syurga, sebelah kaki ke neraka.. sggup ke?? die yg dh besarkan kite, kite heret die ke neraka.. solehah ke?? nk mak ayah masuk syurga, kite sendiri kene ubah supaya menjadi ahli syurga..

couple..
kite ni adalah juara dari perlawanan sperma2 ke ovum... kite lah juare2, yang terpilih.. sebelum dijadikan, Allah dah tanye, "sanggup tak hidup kt dunia? sggup tak menerima taklifan?? sggup tak berjuang, berdakwah ke jalan Allah??".. kite dh berjanji dgn ikrar2 ni.. kite dh sahut taklifan ni, tp nape tak boleh kawal bab2 hati?? bukan islam melarang bercinta... Allah campakkan cinta itu untuk kite bukan lah untuk diletakkan lebih dari Nya.. tetapi cinta itu hndaklah disalurkan dgn perkara yang betol..

mmg kite rase kite dh jmpe jodoh kite, istikharah pn, asik muke org tu je kluar.. tp, sama ada kite nk atau tknk je untuk bercouple ni... jgn terpedaya ngn mainan syaitan.. konon kalo bercinte ngn si dia tu menguatkan lg ibadah, ukhwah fillah la sume.. bg mesej2 islamik2, call2 bg tazkirah, mlm2 mscall2 untuk qiam.. tu sume mainan syaitan.. bercouple tu msti teringat2, tk mesej satu hari, rase cm setahun.. tk dgr sore, rase tk smpurna hidup dan sbgainya.. boleh ke kite bercinte tnpe merosakkan hati?? tkde jeles2?? kalo ye, sile teruskan bercinte....

sesiape yang telah terjebak ngn percintaan ni, bukan lah mlm ni, terus call cakap "kite clash skrg jugak!!".. tp sikit demi sikit la.. dari bergayut 2jam, kurangkan... kurangkan sume... sampai lah dua2 belah pihak ni sedar ape sbnrnye yg nk dicapai... knape kne kurangkan sume ni dn sbgainye, baru lah kt situ ade timbul rase hebatnye "hidup tanpe couple"..

penutup je r, mks nk tulis lg.. pnjg lg...

same2 la kite jadi anak yg solehah.. yang boleh jaga mak ayah kite.. dapat suami, pastikan suami tu yang leh jage mak ayah cmne kite nk jage mak ayah kite.. igt, prmpn yang baik untuk lelaki yang baik... bermule dgn diri kite, individu muslim (fardi muslim), kawen ngn seorg yg muslim gk, akan membentuk bait muslim... dari bait musli, kite akan lhirkan anak2 dr zuriat yg baik2 dan membentuk mujtamak muslim.. dan dari mujtamak muslim lah akan membentuk satu daulah islamiyah...

trime kasih kepada akk yg bg tazkirah td.. membasahkan hati2 yg kering... hrni hr yg mggembirekn... pagi cari pasal adibah ahmad, tgahri g tafaqquh munakahat, dn rase cm dh matang pasal poligami2, ahaks... dan mlm liqa' mahabbah...

ini lah biah permaiku!!! hidup la dalam permai yang mempermaikan dan mendamaikan.. taman permai yang aman damai.. sayangggg permaiiii....

~lupe lak, prgrm td ade mkn2... mkn spaghetti goreng.. mkn smpai 3dulang.. fuyoo~

4 comments:

wani yg kurus!! said...

salammmmmmmm...
hehe..akhirnya kte tnglkn jejak setelah di paksa oleh akak..
hihi..
btol3x..best sgt tazkirah mlm td..
wlpon kte dtg lmbt..
sedap ek spageti tu??tngok la sape yg KACAU..
*ingt!!!!JANGAN couple2!*
saling ingat mengingati....

cik santun.. said...

yerk wani.. wani yg kurus.. geli btol.. nk gak ar, cik santun yg cun, ahaks3!!

best kn tazkirah td.. pasni awk lak bg tazkirah ye, ustazah wani.. =)

ade ke cakap spageti tu sedap?? ckp mkn 3dulang jerk, haha.. sedap2, mmg kne tgk keikhlasan dan kasih syg penggaulnye.. ngeeeeee~

haa jgn couple2.. byk lak kempen kite wani..
kempen fushah smpai mntap laa.. kempen santun selame seminggu la.. kempen ikhtilat selame2 nye la..
ni tmbh lg, kempen jgn couple, smpai bile ek?? smpai blom kawen,hik3...

wani yg kurus said...

"x yah la letak ustazah wani..letak wani sudah.."
huhu..ayat sapa ni??
kte per;u berkempen..klu x nnt kte lupa..
yok2!!kempen fushah smpai mantoooppp!!

cik santun.. said...

tau la, hik3.. jgn ckp kuat2 nnti org dgr...

wani, awk kne berpijak di bumi jordan yg nyata.. kne ustazah wani gk... hahaha...