Wednesday, January 21, 2009

cuit-cuit siber MMY


sekarang ini, adalah zaman teknologi, jadi kite kene lah bergerak sejajar ngn zaman ini, agar tidak dikatakan kolot atau sebagainya.. jadi disini, MMY telah membuka ruang untuk ahli2 nya mempelajari cara membuat blog.. fokus utama adalh blog.. kita hendaklah menyampaikan ilmu walau sdikit, kerana ilmu itu kepunyaan Allah.. ade orang yang pandai berkata-kata, tetapi lemah dlm penulisan.. dan ade juge orang yang mahir dalam penulisan tetapi kurang dalam percakapan..

blog merupakan medium penyampaian maklumat n ilmu yg terbaru dan pantas serta mendominasi dunia maklumat hari ini kerana ianya mudah dan bebas... Jadi, jika bertujuan baik ia menjadi teramat baik dan boleh mempopularkan tuan blog.. Tetapi, jika digunakan sebaliknya akan mendatangkan kesan negatif kepada byk pihak dan boleh dikenakan hukuman..

blog juga digunakan utk pelbagai tujuan daripada hanya sekadar diary atau catatan aktiviti kehidupan harian.. Ia membawa kepada paparan secara intelektual dan kritis dari pelbagai cabangan ilmu dan maklumat..


siapakah yg bg talk tu?? ngeeeee.. =)


dakwah blog dan ikhtilat maya??
Adilkah kite menghukum portal2 islamik hanye dgn ikhtilat maya?? Kalo dikaji, banyak kelebihan dan fungsi portal islamik ini.
Antara fungsi yang paling utama ialah menyelamatkan mereka yang meminati dunia portal dari hanyut di portal2 berbaur Maksiat. sekurangnye, org2 yg minat melayari internet ni, boleh la bukak portal2 islamik atau blog2 yg brisikn ilmiah, drpd asal bukak blog je, msti laman web yg tidak elok...
lalu timbul soalan, boleh ke mengambil ilmu dari ustaz2 kt alam maya??
amat penting untuk kite mengenali tuan blog yang mempunyai blog ilmiah sblum mengambil ape2 dr blog die.. kerana ditakuti, tuan blog itu, adalah dari golongan syiah atau bersimpang aqidah dan fahamannya atau sbgainye.. kita harus tahu tahap pmbelajaran die setakat mane, contohnye, tuan blog itu mgambil jurusan ape, dan sebagainya hingge layak kite meminta ilmu dari die.. dan cukuplah kite mengambil isu itu, dan selebihnya, kite kaji sendiri..
dn dakwah alam maya ni, jgn dijadikn sbgai sumber dkwh utama, sbb menuntut ilmu dan dakwah plg utama ialah bertalaqqi.. cukup la kuliah on9 dan usrah on9 itu sbgai sampingan sahaja, selain kite mengahdiri kelas tafaqquh dan mekap(dikhususkan pada PERMAI).. dan amat penting moderator2 di setiap portal islamik ini, mempunyai perwatakan2 yang sepatutnya untuk mengawal ahli-ahli berdiskusi dan berforum...


tgh2 prgrm, jualan2 tetap ade.. meningktkn ekonomi MMY.. cayok!!

pasni ramai la yg ade blog.. kt bawah akhawat permai tu, makin ramai la ustazah2 ye.. bagus2..


----------------edit----------------------------------------------------------------------------

8 comments:

lavenderpurple said...

kureng ko dh mskkn dlu dlm blog.heh!cewah2 die.bgus2.jeles ko dh mskkn dlu.heh.

cik santun said...

huhu ni r ahli MMY yang berdedikasi, ihik..

Anonymous said...

haha ciksantun ko blgk gile.. ko nye satu umat tu, hbs sepah surat khabor kt rumah..

Ain Mardhiah said...

wah, wah... ramai dah ye dah ada blog? nnti kasitau sama ainul k. ^_^

cik santun said...

anonymous,
belagak ye? hikhikhik.. ye la kite kne bersatu umat.. dh terer terjemah surat khabar tau..hik3..

cik santun said...

baik ainul!!
tgk link2 ustazah bawah akhawat permai tu... dak2 yarmouk la tu, huhu..

Anonymous said...

hidup jgn berlagak..yg penting niat kn betol..jgn ckp je lebih..

cik santun said...

anonymous,
ayat cari gaduh ke ape ni???
edit dh..