Tuesday, January 13, 2009

teruskn!!!

أين القرون الماضية # ترك المنازل خالية
Dimanakah qurun yang lalu??
ditinggalkan seperti rumah yang kosong..

bait syiir diatas ialah daripada abu al-atahiyah, penyair pada zaman abbasiyah.. penyair menggunakan uslub ritha' untuk menggambarkan kesedihannya... qurun yang lalu disini ialah, zaman kegemilangan islam yang lalu.. dan kini, kite telah meninggalkannye..zaman itu adlah sperti rumah yang usang yang terbiar iaitu, tiada sape lagi di zaman itu..

Adalah menjadi tugas kite sebagai umat islam untuk mengembalikn kegemilangan itu... kerana kegemilangan islam, akan dikembalikan oleh orang islam.. dan kitelah org islam, dan kitelah yang bertanggungjawab... kite sangat berbangga dengan kegemilangan yang lalu, negara islam .. sekarang, berbanggakah kita?? umat islam di palestin, di kashmir, di iran, di afghanistan telah ditindas, dipijak, diinjak, dibom oleh musuh-musuh islam..

Kite adalah penyambung sejarah kegemilangan islam.. dunia ini macam dah terbalik, dulu kite yang mencapai kegemilangan, dan sekarang musuh-musuh islam.. bayangkan orang kafir yang telah mencipta pendrive yang kite pakai skrg.. orang kafir yg menguasai ekonomi dunia..

belajar lah, dan niatkan belajar itu adalah untuk membantu umat islam.. jangan target belajar nak dapatkan muaddal tinggi je, tapi ape yang penting adalah ilmu di belakang muaddal tu, iaitu, ilmu yang kite manfaatkan, dan memberi manfaat pade orang lain.. Ilmu tu Allah yang punye, jangan disimpan je disebalik markah yang tinggi...

semoga ilmu yang kite pelajari, ekonomi, politik, ilmu agama dan lain-lain tu dapat membantu mengembalikan kegemilangan umat islam yang lalu.. takkan lah tidak ade seorang pun darah ibnu rusyd, darah khawarizmi, darah ibnu sina, dan darah keturunan ilmuwan-ilmuwan islam terdahulu dikalangan kita ni yang dapat memikirkan bagaimana caranya untuk kite capai kembali kegemilangan tu.. walaupun kite dapat mencapai semula kegemilangan islam ni bukan pada zaman kite, sekurangnya, kite telah memberi bakti dan tenaga untuk capai kearah tu...waalahu a3lam..

cayok2!!!
ustazah, jgn mls belajar ye.. nnti, leh tolong ajar anak-anak bangsa, bagi sumbangan ilmu..
~huhu dah habis exam.... yok perangi wahhabi... allah wujud tanpe bertempat, aqidah umat islam sejagat.. kerana aqidah, lautan api sanggup kuredahi.. kerana Laa Ilaaha IlAllah, bulan sanggup kujelang, lautan atlantik sanggup kurenang!!! malah lebih dr tu...

5 comments:

asri said...

jom pakat guan voip di http://www.freecall.myportal.my/

dak usrah said...

cayok ustzh!!

lavenderpurple said...

mantap2..teruskan perjuangan syeer adab kita.pasni masukkan plk syeer abasi thani xpn syeer hadis.

pastu disusuli dengan naqod ea.dh mantapkan naqod..dh jadi naqod kurun 21 ni.

#disebalik syeerlah kite dapat mengetahui sesuatu zaman itu.

pakndak said...

Tanpa kau Allah, kami ketiadaan hidayah,
Tanpa Mu Tuhan, tiada kami bersolat, bersedekah,
Pohon kemaafan pengorbanan diserah,
Selama masih kami bertaqwa,
Tetapkan langkah bila musuh bersua,
Cucuri kami ketenanganMu Ilahi,
Bila kami diherdik tiada apa menggeruni,
Disuara laungan salurlah bantuanMu Ilahi.

mondo said...

semoga anak-anak yang belajar di jordan bebas dari fitnah ta'assub...lain kali belajar aqidah ikut jalan yang betul.bukak tafsir al-Quran, bukak syarah hadith, kaji aqwaal para sahabat, tabi'in dan imam2 mazhab, baru tahu aqidah ahli sunnah wal jamaah yang benar. hadaakumullaah..jangan sampai terjerumus ke dalam fitnah wahai ustazah. saya hanya berkongsi pengalaman.dialu2kan sekiranya ingin berkongsi juga di rakyatrule.blogspot.com