Saturday, March 14, 2009

Pengharaman babi.

Esok ade i'jaz pengharaman babi.. tapi tak leh pegi, tak daftar sbb ade bnde lebih penting..

Kelas Iijaz Al-Quran (English) berkaitan tajuk:
- Prohibition of pork in Quran
- Men and women are equal but different
Oleh Prof. Dr Fahmi Mahmoud and Ms Nurhana Dato’ Ibrahim

Tarikh : 14 Mac 2009 (Sabtu)
Masa : 10am-12pm
Tmpt : Bayt Afa
Byrn : JD6 seorang


Semua bangsa dari dulu sehinggalah sekarang menganggap babi adalah binatang paling kotor, hina dan menjijikkan..
Buktinya..Kebanyakan org di seluruh dunia apabila menyumpah, mereka akan brkata 'pig'!! Mksdnye disini telah ada kepercayaan turun temurun yang mengatakan babi ialah binatang paling hina.
Islam ialah agama yang benar dan mulia disisi allah SWT.. sbb itulah org yg mulia tidak akan memakan binatang dan daging yang hina lagi menjijikkan..

Babi juga ialah binatang paling kotor dan menjijikan, ia menjadi agen atau pembawa virus yg boleh mnjadi penyakit merbahaya!!
Babi lah pembawa sebenar cacing pita yang boleh membawa maut itu..
Saintis mengisytihar babi sebgai mixxing vessel ataupun bahtera pengumpulan pelbagai kuman..

Babi tiada leher untuk disembelih sepertimana haiwan2 lain, dan ini menyebabkan darah dan kuman dari dlm haiwan itu tidak dapat dikeluarkan..dan dalam islam, darah binatang adalah najis.. (mengapa sembelih kene kt leher)

Dalam islam, babi berkait rapat ngn iblis.. Sewaktu seluruh dunia ditenggelami banjir, iblis juge turut berada dalam bahtera nabi nuh..oleh kerana terlalu lama dalam bahtera, segala kekotoran makanan dan sampah bersepah sana sini.. Nabi nuh meminta pertolongan tuhan untuk membersihkannya, lalu diminta untuk mengusap kepala seekor gajah, dan terciptalah tikus dan memakan segala kekotoran itu.. iblis juge berbuat sedemikian, lalu terciptalah babi.. jadi, babi tercipta atas tangan iblis!!

Virus dari babi amat canggih! ia sentiasa berubah bentuk dan menyerang manusia dalam bentuk yang baru(mutasi), jika manusia dapat mencari penawarnya.. Sistem pertahanan dalam badan anusia tidak mampu mengawal virus2 yang cerdik ini.. Ada juga virus dari kalangan keluarga HIV pada babi ini.. Virus ini dibawa oleh DNA nya dan tak boleh dipisahkan..


p/s: sape yg g ni, nanti habaq mai la ye, ape isinye.. tak bek kedekut ilmu tau.. hik3..

9 comments:

Ahmad Saifuddin Amran said...

Ada orang makan babi hari-hari, tak mati pun.

cik santun.. said...

ye la.. ajal die belum smpai.. bukannye kate mkn babi hari2 cepat mati.. tapi makan babi, boleh membawa kpada penyakit yg boleh membawa maut..

sgguh bijak memusing2 kn ayat ye..

antara penyakit daripada babi ni, ialah : fluenza, rabies, scabies.. kebanyakan penyakit2 daripada babi ini sume boleh membawa kepada maut..

kebanyakan doktor2 menyokong dan bersependapat dgn islam..

dan babi juge boleh mmbawa kepada kemandulan.. sape yg tknk anak, sile mkn babi.. sile2..

Ahmad Saifuddin Amran said...

Sekarang ni dah ada teknologi genetic.Saintis dah buat baka babi yang takde virus. Babi sekarang dah selamat dimakan. Amacam?

cik santun.. said...

perkara pertama sekali ialah, teknologi bukan penyebab babi tu boleh dimakan..
dah memang termaktub dalam quran, yg daging babi takleh dimakan..baka ke, ipar duai ke, mak mertua ke, sume haram.. melainkan dharurat.. masuk hutan, tkde mknn lain,harus mkn binatang tu..(ni ayat ustazah)


babi ni mengumpulkan segala virus2 kat kerongkong.. dan takde leher, cmne nk sembelih?? sedangkan ayam kfc pun diragukan untuk mkn sbb kaedah penyembelihan die.. apetah lagi babi, yg dh memangnye haram, tak sembelih lak tu.. (ayat mantiq skit)


saintis tu kene buat balik penyelidikan.. virus babi ni mmg takkn ade penawar.. manausia jmpe penawar die, die akan menyerang gune kaedah lain lak.. virus yg canggih dan hebat, serta mengikut perkembangan kaedah mencegah virus diriny sndiri (ayat ahli penyelidik)

kat amerika, berpuluh2 juta org mati disebabkn virus babi ni (ayat org yg kje kt pejabat kematian)


nnti ye, cari lg.. pas exm kng..

cik sulung said...

hukum islam takleh diubah mngikut peredaran kemajuan teknologi..

kalaulah begitu, betullah tindakan org yg memberi kondom pada org yg nk berzina.. kerana akan mengelakkan kehamilan..

sesuatu hukum tu bukan sengaja dibuat.. bukan dgn khinzir tu, dpt penyakit ke ape.. tapi tunjangnya ialah hukum Allah.. dan tidak perlu byk bertanya.. (ayat sy)

gdluck exm ciksantun (ayat kawan ciksantun)

Ahmad Saifuddin Amran said...

Exactly cik sulung. That's my point.

cik santun.. said...

adeh.. sy bg punye la panjang takde lak point nye..

Ahmad Saifuddin Amran said...

Saya bukan nak penjelasan saintifik. Saya cuma nak dapatkan jawapan dari cik santun yang hukum haram babi ni bukan sebab babi tu ada virus ke apa. Dah memang haram nak buat camna. Ada virus ke takde virus ke, tetap haram.

cik santun.. said...

ha ah ye betul2.. nk jelaskan, ape2 yg first sekali ialah hukum agamanya.. sy tk pandang, sbb bajet sume dh tau.. ternyata tu kesilapan besar.. trime kasih ye..