Tuesday, April 7, 2009

poster itu..

Assalamualaikumwarahmatullah..

Blog ini seharusnya suci dan muri dari politik, tapi tak tahulah malam ni, rasa cam nak letak jugak, sebab masih hangat dan panas dengan desingan haba-haba pilihanraya.. Jelajah-jelajah dan terbaca blog seorang kenalan di Rakan Usrah ini lalu memberi jawapan kepada sesiapa yang malas atau tidak mahu mengambil tahu langsung hal politik, yang sebenarnya prinsip kita yang tidak sesekali memisahkan politik dan agama..

Yop tengok poster BN di Bukit Gantang ini.. (juga dari blognya)



sepanjang saya belajar bahasa jawi ke bahasa arab, dari tadika sampai masuk universiti, saya tak pernah jumpa tulisan jawi 'amalan' macam ini.. Adek2 anda yang baru tahun 1 pun sy yakin tidak akan eja sebegini dalam pelajaran imla' mereka... Mungkin saya baru tahun 3, mengaji pun tak habis lagi, bukan menteri pembangunan wanita pula, uhuk3.. Ape la sangat ilmu mahasiswi tahun 3 Universiti Yarmouk ini banding dengan ilmu para ilmuwan BN di Bukit Gantang itu..

Mungkin inilah yang mereka perjuangkan.. Dahlah bahasa inggeris mantap, perjuangkan PPSMI la, tulisan jawi pun mantap.. bab hukum, hudud, lebih2 la mantap.. Subhanallah, negaraku..

"Enti min maliziya??"
"laa, ana min malisiya"

ekekeke.. benar lah kalau tak suka tu, salah skit pun, dipandang.. padahal, ada yang lebih besar, tak nak pula dipandang.. Dah la, ni saje je, tkde keje..

9 comments:

~ZuLhAiRi~ said...

salam...

ayat last tu yg best...

kalau x suke tu salah sikit pun nampak kan...hahaha

tp ana, salah sikit nampak, salah besau lagi2 la nampak...kes3...

bukan nak berpolitik aja, tp kalau PAS ke ape ke, buat salah, tolak islam maka wajib kita tolak golongan itu...Islam bukan hanya pada nama, tp perlu dari hati dan dizahirkan pada tindakan...

x dinafikan, jemaah2 islam yg ada skrg tidak suci dari dosa, byk kesilapan...cuma pada dasarnya mereka punya satu dasar...al thawabit masih jelas iaitu mengembalikan islam sebagai satu yg dihormati...:)

al mutaghayyirat, atau aspek2 teknikal itu masing2 punya hak utk berselisih mencari jalan terbaik...tetapi bilamana secara jelas satu organisasi itu mengenepikan terus islam dalam kempen2, dalam sistem perundangan, dll..maka...prinsip kita apa?...terima atau tolak?...atau berdiam diri...anda pilih...:)

cik santun.. said...

zul,

wsalam..
sy pilih oooppps2.. non partisan.. ekekeke..

diorang mengenepikan sedikit islam, kerana hormati budaya lain.. kn ke kta ni hidup dalam masyarakat majmuk.. sebab tu la kita kene benarkan bangsa lain buat tarian lucah di depan khalayak ramai, dan sebagainya..
-mengong..

marilah bersama berusaha mengembalikan kembali islam.. tak susah kita nak bergabung, dgn hanya, puak2 MEREKA ini nak menjalankan hukum islam, ikut syariat islam, setel masalah...

ni, isteri pemimpin pun tak pakai tudung.. pakai tudung terkeluar rambut.. anak sendiri pakai baju koyak2 nampak badan.. sebagai ketua keluarga, keluarga sndiri pun tak dapat bimbing ikut cara islam.. bagaimana nak bimbing rakyat supaya ikut cara islam??

cakap berdegar "malaysia negara oic, blaa.. blaa..." tapi hukum hudud dipermainkan..

huhu jgn cakap lebih, iman yazid yanqus.. =P.. yg salah dibetul2kn.. yg lupe ditegur2kn..

zul, cepat la jadi perdana menteri.. sy jadi menteri pambangunan wanita.. ahakss..

~ZuLhAiRi~ said...

non partisan yek...cam ana da ckp sebelum ni, muke pun da bulat cam bulan...hehe

kalau nak sebut satu2 salah laku depa ni mmg x sudah....doakan mereka mendapat hidayahNya...

ish...bab pakai baju koyak2 sume tu, sbb zuhud tu...depa takut nak gune duit rakyat beli baju mahal2 dan cantek2...hihi

ye, iman kita pun yazid yanqus je...nak2 time dtg angin kus2, lg la...kalau kat morocco nun, da la tgh angin kus2 datang, makan pula kus kus2....mmg yanqusqusqus la...hueh3...sama2 doa moga keberi kekuatan untk istiqomah...insyaAllah...

Ok2...jum...mesti gemilang Malaysia di bawah pemerintahan kita...haha...abeslaaa

Anonymous said...

takutnya ngan kak syafiqa ni.. takut nak join..

Anak Pendang Sekeluarga said...

Katakanlah (wahai Muhammad): “Inilah jalanku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” (Yusuf 12:108)”

Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya….dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq

suara hati said...

shafiqah, cakap gini..

"saya bercakap tentang politik bukan kerana saya bukan mahasiswa (kerana mahasiswa dilarang kan..), tetapi saya berbicara tentang politik kerana saya seorang muslim.."

ISLAM dan POLITIK tidak boleh dipisahkan, kerana islam itu syumul, dan politik termasuk di bawahnya..

"ISLAM agamaku..al-quran kitabku..muhammad nabiku..kaabah kiblatku..blabla..(syafiqah lagi pandai nyanyi..)"

cik santun.. said...

zul,

ye2, doakan mereka dapat hidayah..

ye tak ye la, dorg zuhud la, kang kt akhirat kene tanya duit rakyat tu gune untuk buat apa, kng nk jawab ape, kn?? hue3.. mesti ar cakap beli gas pemedih mata aniaya rakyat.. (tepuk tangan)

yanqusqusqus?? wah3.. bile nak yazidzidzid nya?? kuang3.. dalil orang nk buat maksiat 'iman yazid yanqus'

cop2.. undilah zul!! ish2 tak sedap.. undilah shafiqah!! haa sedap2.. cari perdana menteri lain laa.. habis negara kalau kita yang tadbir..kui3..

cik santun.. said...

anonymous 1,
ngauuuummm (akak singa ye??)
ngaaaaaaaaaaaaauuuummmm...
meow (alamak, salah pitching)

anak pendang sekeluarga,
trima kasih atas kunjungan.. ;)

cik santun.. said...

suara hati,

kak nadiaa...
ya, contoh terbesar politik dan agama tak leh dipisahkan ialah isu palestin..

kalau negara sendiri pun takut nak berjuang dgn politik, takyah la nk cakap2 nak berperang kat palestin.. kerana, kita SATUUMAT, ekekeke..

ni kene duet ngn akk la ni ye.. hehe, ni dh elok2 soifi, kng tibe hujan lebat kang, adehhh...