Thursday, April 23, 2009

udang masak kasturi

Bismillahirrahmaanirrahiim..
Assalamualaikumwarahmatullah...

Entri ni lebih bersifat saje sesaje..
Mengapa dalam proses untuk mendietkan diri ni, keterliuran lidah, tekak,gigi,lelangit semua nya dalam mulut ni untuk makan pula bertambah?? sekalipun udang yang mahal gila kat sini.. Jadi, pandang sajalah gambar udang ni..


masakan udang ini adalah udang masak kasturi, diambil dari resipi.net.. nyummyy..

Bahan-bahan Yang Perlu
10 ekor udang besar
5 biji cili merah
5 biji cili hijau
2 tomato merah
2 biji bawang besar
2 biji limau kasturi diambil airnya.
2 tomato hijau
Secawan minyak masak
Garam secukup rasa

Cara memasaknya
1. Udang digaul dengan air limau dan garam, cili hijau, cili merah ditumbuk kasar, bawang dihiris tomato dibelah empat, panaskan minyak masukkan udang.
2. Setelah masak angkat udang.
3. Tumis bawang besar, agak masak kemudian masukan cili ditumbuk, gaul rata dengan api sederhana. Apabila naik minyak masukan udang yang sudah digoreng tadi. Gaul rata sebelum diangkat masukkan tomato dan hidangkan.


Apa yang menarik di dalam dapur rumah saya??

setiap kali selepas masak, orang yang masak kene kemas dan lap dapur.. Jika tidak, malamnya akan ada orang yang akan disembelih.. notis diatas telah dikeluarkan oleh ratu sental kami..
Amaran kepada sesiapa yang hendak datang rumah, haruslah membuat temujanji, agar ketika anda datang, kami semua masih ada kepala.. jangan semua takde kepala, tiada sapa dapat melayan anda.. Dan takde sapaleh bukak pintu, sebab tak nampak dh, kepalanya takde, haha..


ini pula adalah tema masak kami.. "memasak dengan penuh kasih sayang".. kalau masak dengan penuh kasih sayang, makanan yang tak sedap pun akan jadi sedap.. sedap, sehingga menjilat 10 jari.. ye tak??
juga baca ini : ratu sentalku!!

6 comments:

Anonymous said...

patutlah budak rumah insyirah masak sedap2...

masak dengan penuh kasih sayang..
thanx capika, tips yg berguna..

lavenderpurple said...

cik ton ni agk2lakan,masak dgn penuh kaseh syg ke??hehehhehehe

die masak penuh kaseh syg hanye tuk tutttttttt je.xpn klu ade pape.hik333.

cm ade 1 mase tuh.time cik lavenderpurple ni ade kls..cik ton macak ceeeedap sgtkn333333??

anuarhasrizal said...

ni konperm dapur pernah terbakar.

mmm baru teringat, dah kat setahun dapur ku tido.

sab said...

huhuhu..habislah kawan2,rahsia memasak dengan sedap dan lazat rumah insyirah sudah bocor..xpe2,kite cipta rahsia baru pulak la yer..=:)

cik santun.. said...

anonymous,

haa tu la rahsia nya..sila amalkan selalu..=P


lavenderpurple,

eh mestilah..masak dengan penuh kasih sayang yang tidak berbelah bagi tau.. hanya dapat masa masak je, tak dijual di tempat lain, ekekeke..

sapakah gerangan yg tuuuuutttt tu?? ish3..

dah 3tahun setengah aku duk sini, baru sekali je yg aku masak sedap?? ekeke.. tu ar, time aku masak cedap2, ko tak makan.. tak sempat ko mkn habis dulu, sbb cedap sgttt.. haha.. tp tetap la same ngan cik yati yg terer masak..
sampai menjilat tapak tangan..

cik santun.. said...

anuarhasrizal,

ayat tak tahan.. konperm lak tu.. mana ada.. kitorg dengan api, baik punyaa!!!


sab,

ekeke.. takpe la berkongsi tips.. kn sharing is caring, ekekeke..
ha jom2.. kite buat prtandingan cipta rahsia memasak dengan sedap dan lazat..
mesti la org yg terer masak yang menang.. kn3?? tiba2 terase cam menang lak.. hehe cmne ni??