Thursday, May 14, 2009

Imtihan oh Imtihan...

Bismillah..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Pagi ni, tiba-tiba merindui untuk menghafal syair.. Pernah suatu ketika dahulu, berborak dengan kawan sambil berbalas-balas syair yg konon bajet dah hafal. hehe tapi memang da hafal pun.. sekali berkata dalam diri, 'kalau yang aku tengah hafal ni adalah ayat quran, banyak dapat pahala' (ye2 je).


الدرس هو الطاعة الله

Belajar adalah keta’atan kepada Allah


ya, adakah belajar disini adalah khusus kepada bidang syariah yang perlukan hafalan-hafalan al-Quran? Kalau begitu, selama ni kami belajar tak dapat pahala la.. begitu?? Jika direnungi ayat ini, ia sebenarnya dapat memberikan motivasi kepada kita, 'belajar adalah ketaatan kepada Allah'.

Jadi, bagaimana yang dikatakan dengan ketaatan kepada Allah itu??
Belajar dengan penuh tekun, dan bukan hanya untuk exam.. Renungi kembali, adakah kita bangun tiap malam untuk bertahajud di kala exam menjelang itu, kerana taatkan Allah, ataupun menjadi hamba exam?? Mana yang kita dahulukan, tahajud atau study? Yakinlah dengan janji Allah, dan sentiasalah berdoa supaya ilmu yang kita dapat dari pembelaran kita, tidak lain adalah untuk lebih mengenali Allah dan untuk ketaatan kepadaNya.

Exam itu dari Allah. Yang disisiNya sangat kecil, tapi sangat besar dan gentar bersangatan bagi kita sehinggakan tidak tidur malam membaca buku. Nampak bukan, kerdil nya kita dengan Allah.


"Setiap yang bernyawa akan merasai mati"

Dalam kesibukan kita membaca buku menjelang exam, jangan dilupa exam besar yang bakal kita hadapi.. final exam ke? tidak, exam di akhirat sana. exam yang setiap orang akan mengetahui natijah dari usaha sepanjang hayat kita yang berpulun untuk lulus. Exam yang tidak akan 'repeat, tahsin, inzar'. Exam yang mana pengadilannya sangat tepat, diperiksa oleh Yang Hakim, Yang Adil.. Bagimanakah penghujungnya??

Selamat berimtihan buat semua! Semoga lulus dengan cemerlang..

Imtihan Nihaie yang menggerunkan :
18/5 - Ulum Askariy
20/5 - Naqad Hadith
23/5 - Aqidah wal Firaq
26/5 - Tarbiah Watoniah
28/5 - Nathar Hadith
1/6 - Ulum Quran

*buat kali pertama takde 2 paper dalam satu hari.. tapi, semput juga ni exam berderet.. Doakan ya!!

2 comments:

~ZuLhAiRi~ said...

salam...benar2!...

belajar bukan untuk xm saja, bangun tahajud time xm, lain masa x pula...jadi kita hamba xm atau hamba Allah...ah...terpulang!...semua dah besar utk menilai...

wah...jangka masa kita xm lebih kurang la cik piqa...ana start 19 samapai 30 mei...

bittaufiq wannajah fi imtihan wannikah!...oOpsS...:D

cik santun.. said...

wsalam..

ya, boleh dikatakan masa exam la iman yazid bidunn yanqus.. pas exam, buat onar balik.. betapa manusia ini mudah lupa,yg kesemuanya datangnya dari Allah..

owh ye, fatrah exam kita lebih kurang.. tapi sy gak yg lebih..
sy start masa birthday adik lelaki sy, 18hb.. habis masa birthday ayah sy, 1hb6.. hehe..

bittaufiq gak.. nikah?? insyaallah.. jap2, sape anak dato' tu?