Saturday, September 19, 2009

Ramadhan Terakhir.

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum..



Jika dipanjangkan umur dari SI DIA, raya kali ini adalah raya ke-4 beraya di Jordan.

Ramadhan yang terkhir kali disini ini memang benar2 mencabar dan terasa kepayanhannya, kesusahan untuk menikmati Ramadhan seperti orang lain rasai, yang malamnya disinari dengan cahaya2 solat malam.. siangnya dikilaui dengan ibadah2 tambahan harian.. Sering sahaj diri terjatuh, dan tersungkur, ujian demi ujian..

Baru sahaja dijui sedikit dengan kesusahan yang sementara, sudah mengalah, menangis dan seolah tidak punyai apa lagi.. Sedang orang yang berada dalam keadaan yang lebih susah itu pun masih terus bangun malah terus berlari mengejar keredhaan..

pagi ini terbacca blog seorang yang tidak kukenali, mengingatkan diri tentang nafsu. nafsu ini walau dicampak ke api beributahun, ia masih gah!! tidak mencacatkan sekalipun,. juga walau dilontar ke dalam air, direndam di dalam ais beribu tahun, juga tetap gah!! tapi ia hanya akan mengalah jika tidak bersamanya kekenyangan..

Lau terfikir, jika di bulan puasa ini, bulan yang menahan lapar, dahaga jua nafsu ini seringkali dihanyut nafsu, dari mana arahnya datangnya nafsu itu?? berbuka berlebihan?? sahur berlebihan??

Adaka h Ramadhan terakhirku disini ini adalah yang terindah???!

"Ya Allah, tuhan yang maha pengampun!! jangan kau biarkan Ramadhan ini bagi kami berlalu sia2, tidak mendatangkan apa2 kepada kami ya Allah!! Ampuni segala dosa2 kami. Ya Allah, terimalah segalam amalan2 kamu, jangan KAu biarkan kami hanya bersama lapar dan dahaga. jangan Kau sia2kan amalan2 kami.. Terima lah puasa kami, solat kami, terimalah Ya Allah!! Jadikan Ramadhan kali ini penuh bermakna buat kami.. Ya Allah, berilah kami kesempatan untuk bertemu semula dengan Ramadhan akan datang.. Ameen!!!

* Gembira itu perlu dibentuk!! raya disini dengan bilangan akhawat yang sedikit di irbid ini juga boleh menjadi indah, =D
* Raya terakhir bersama adik2 dan sahabat2 di Jordan.. Muhasabah maksud aidil fitr sebenar!!
* nak balikkkkk, ='((

1 comment:

n0m0s said...

"Baru sahaja dijui sedikit dengan kesusahan yang sementara, sudah mengalah, menangis dan seolah tidak punyai apa lagi.. "
ad perkataan yg salah dlm ayat tu..cek balik..hehe..
camat ari raya datin ton!!