Saturday, November 21, 2009

Adha.. terakhir

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh..

Sebagai tuntutan dari seorang sahabat yang menunggu2 blog ini diupdate dari bangunan sebelah sana, saya menggagahkan jua lah jari yang sudah tidak berapa hendak 'mahu' untuk menaip ini menari-nari dalam kekebasan serta kesejukan di kala malam yang semakin kelam.. Mencari jua masa yang sudah tidak berapa mengizinkan untuk bercandaan dengan blog kesayangan yang sekarang sudah tidak berapa hendak sayang.. (haha melekat dengan kalimah baru, iaitu 'sudah tidak berapa hendak', syukran pada sifu yang mengajar)..

Jika disebutkan yang saya akan menghadapi 2 lagi imtihan pada minggu hadapan, akal saya sendiri mengatakan "gila, exam minggu depan, malam ni sempat lagi mengepos di blog".. Ya, sememang begitu, tapi saya juga punyai satu tanggungjawab yang lain.. Bukanlah suatu kemestian untuk saya memnceritakan apa yang berlaku di sekeliling, tapi saya suka begitu, bercerita untuk menghilangkan tekanan, menghilang kegilaan, ia suatu hobi barangkali.. Dan sekiranya tidak membuatnya sekarang, ia bakal menghantui saya minggu hadapan nanti.. harap dijauhkan..

Aidil adha..
Antara 2 perayaan terbesar umat Rasulullah adalah aidil adha dan aidilfitri.. Aidil fitri lalu yang terakhir disini insyaallah, telah saya lalui dengan meriahnya, walau dengan segelintir saja umat melayu di bumi Irbid ini. Alhamdulillah, dengan prinsip 'keseronokan itu dicipta!!', suasana meriah juga, walau terdapat sedikit kekosongan tidak beraya beramai2 buat kali terakhir..

Dan kini bakal tiba, Aidil Adha.. Aidil adha di Jordan bermula di tahun 1 lagi, saya punyai sejarah tersendiri yang sangat tidak boleh dilupakan, yang memalukan, yang menerujakan, yang menyedihkan. Semua itu dicampur gaul sehingga sebati sudah menjadi halawiyat paling manis yang pernah tercipta di bumi Jordan ini.. Alhamdulillah~~

Teringat pada tahun lepas, ketika mana tiba hari memotong daging, sahabat2 yang sedia sudah tiba di rumah yang sudah ditaklifkan untuk turun bersam2 untuk memotong daging tidak sabar menanti daging2 untuk dipotong.. Namun, ketikamana daging2 itu sudah sedia dalam longgokan meminta untuk dipotong, masing2 terpana tidak tahu berbuat apa.. mahu mula dari mana, busuknya bagaimana mahu potong, mahu pegang mana, mahu potong yang mana, dan bermacam2 lagi di fikiran.. Sehingga seorang senior kami, mendahului, mengambil tempat dan memotong, barulah yang lain juga turut serta. Alhamdulillah, dapat jua menimba pengalaman mencedok pengetahuan.



Tahun ini, dengan izin Allah SWT, rumah kami jua turut terlibat sebagai pusat pemotongan daging, walaupun pelawaan itu terpaksa ditolak pada awalnya. Bersyukur, di tahun akhir ini masih lagi diberi kesempatan, masih diberi pelawaan yang begitu kehormat sekali. Jadi kawan2, ayuh kita bersama menghangatkan suasana dengan bersama2 memotong daging yang hangat sambil membuat skil pemotongan terhangat, terhebat dan tertangkas pada 27 dan 28 Nov nanti ya! nantikan saja jadual rumah yang bakal dikeluarkan oleh pihak pelaksana..

Datanglah menunaikan tanggungjawab.. Tidak diberi peluang menunaikan haji, lakukanlah amalan yang lain di bulan 'haji' ini untuk menyambut raya haji.. Singkapilah pengorbanan nabi ibrahim, nabi ismail.. Apalah sangat jika dibandingkan dengan pengorbanan kita.. Bukan diminta menyembelih anak, tetapi sekecil-kecil perkara yang terlalu dan tersangat kecil lagi daripada itu, iaitu memotong daging.. Tidak susah, bukan??

Sehingga disini saja ya dahulu buat masa ini, saya tidak boleh terlalu lama, dibimbangi merajuk pula kitab lisaniyat yang sudah sememnganya terbuka, mengharap mata serta akal tuannya menumpu perhatian padanya pula, =P..

Ya, sebelum terlupa, ayuh kita semarakkan portal PERMAI, dengan penulisan2 yang bermanfaat untuk diri, serta umat.. Tapi saya agak merajuk kerana pos saya petang tadi hilang, mungkinkah portal itu tidak senang dengan kehadiran saya??? sediiiihhh..

23 - sorof..
25- lisaniyat..
dan Rabbani penasyid kegemaran saya akan membuat konsert di dewan alkindi pada 23hb, mungkinkah saya akan pergi dengan keadaan 25hb itu juga saya punyai exam lisaniyat yang agak menterbalikkan kepala?? Ya Allah, permudahkanlah Ya Allah~~ ^__^

2 comments:

Anonymous said...

bahasa cik santun dan tonggang tbalik.. dh x santon.. lame x nulih ye??

n0m0s said...

"Sebagai tuntutan dari seorang sahabat yang menunggu2 blog ini diupdate dari bangunan sebelah sana"-tergelak besar ble baca yat ni..haha..

akhirnyeeee..berupdate gak..oo,klu nk menaip ad je alasan,sejuk la..dah tu klu main MAFIA,tgn x beku ek??hehe..
dah lama x komen kt blog akk ni..

harapnye raya haji nnt,kte sume sambut ngn meriah ek??sbb thn depan akk2 sume dah x de...huarghhh...
(sedih x??sedih x??kte dh buat akk terharu ni..jgn lupa blnja eskelobb tau..haha)