Tuesday, November 10, 2009

Owh ijtima'!!

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Malam ini terasa rindu benar untuk mengupdate blog ini.. Tidak tahu akan punca sebenar tetapi mungkin hati yang sangat tidak tenang bercampur dengan gundah gulana selepas menjawab imtihan madah Madkhal ila Ilmu Ijtima3 petang tadi.. Dan pulang ke rumah, terus saja membuat pengakuan bahawa hari ini saya akan melanggar pantang projek 40 hari saya.. Sudah hari yang ke16, tetapi hari ini sangatlah tidak dapat menahan dari melakukan yang 'satu itu'..

Ijtima' oh ijtima'..
Ah, madah ini tidaklah begitu sukar, mungkin dek kerana bukan bidang saya bab 'kemasyarakatn' ini, jadi saya menganggap ia satu bebanan yang sangat berat, terpaksa dipikul semester ini.. Menjadi sangat teruja pula dengan orang yang memang di dalam bidang ini, bukan kerana apa, tetapi terfikir juga madah yang saya ambil ini 'madkhal' saja, ia sudah saya rasa berat, isi kandungan dengan falsafah yang sarat, apatah lagi jika yang memang bidang ijtima' ini.. Sudah tentu saja, kepala mereka penuh dengan falsafah2 dari timur dan barat.. ah, kagum.. kagum...

Terus terang saya cerita, madah ni sangat berat bagi saya, bagai mahu pecah kepala dan nak muntah, tapi keputusan tidak seperti yang diharapkan, itu memang sangat mengecewakan. Kekecewaan yang mengalahkan orang putus cinta lagaknya(eh, pernah ke??).. Pernah suatu ketika, sahabat arab sekelas kami, membentang tajuk di hadapan, dan dengan tidak rasa bersalahnya dia memberitahu bahawa bahasa ilmu ijtima' tu adalah selari dengan orang yang mengambil master dan memang takhassus ijtima'..

Tinggi atau tidak bahasa buku yang serabut dengan falsafah itu, harus juga kutempuhi fasal ini.. Tidak sanggup rasanya mahu insihab, tidak sanggup rasanya mahu gagal, tidak sanggup rasanya mahu berjumpa lagi madah ini semester depan.. Tidak kuharap markah ini 70! dan 80?? itu jauh sekali.. Cukuplah hanya sekadar lulus, bukan kerana tiada impian yang tinggi, tapi andailah kalian tahu, markah tadi yang sangat tidak menuntut saya untuk mngharap markah dengan lebih banyak!! [mohon doa kalian]

Kecewa dengan markah imtihan?? ah selalu sangat! Menangis di hadapan bilik doktor?? ah, dari tahun satu lagi sudah saya pamerkan bakat lakonan itu.. Malah lebih gempak menangis di dalam kelas!! (gelak sikit, haha).. tidak tidur malam, makan tak tetap, maktabah rumah kedua, ulang alik dari maktabah ke bilik doktor untuk bahas 1/2 markah, ditertawakan, mentertawakan! ah, itu perkara biasa.. ILMU OH ILMU, BEGITULAH BELAJAR.. itu saja membuat hati saya riang ria untuk belajar..

Jadi, mengapa saya ceritakan ini semua?? owh tiada sebarang jawapan yang tepat, cuma hendak menghiburkan hati.. hihihi..

Dan malam ini, malam yang ke16 halatuju 40 hari saya, dan satu rumah pelik malam ini saya buat satu kepelikan dengan masuk ke dapur masak mee hailam.. Kesimpulan, malam 16 yang kecundang, kerana tension.. barangkali!!

Walaupun imtihan awwal ijtima' saya kecundang, juga malam ke16 yang turut kecundang, namun hari esok tetap perlu diteruskan.. GANBATTE!!!!!!

Zaman paling best, adalah zaman yang bergelar mahasiswa!! betul?? ya!!
Zaman mahasiswa paling best adalah di JORDAN! betul?? ya!
Jadi, belajar lah.. Malam ini, panadol 2 bijik, tidur.. kepala sudah pening..

Owh ya, kepada adik2 tahun satu yang exam fannul kitabah esok, janganlah takut sangat ya! biasalah imtihan pertama, kami juga dulu, exam pertama adalah lughah hayah, malam tak tidur, dapat tahu kena hafal surah arrahman dengan syeer ibn zaidun, semua orang tak tidur menghafal, dan rajin sangat buat kelas 'bawah tanah' kat masjid.. kalau mintak nasihat dari akk santun korang yang ni, memang gementar saja setiap masa, padahal orang lain biasa saja, haha.. Insyaallah kheir!! fannul kitabah sangatlah mudah (kata senior itu)..

No comments: