Sunday, November 8, 2009

no title

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah!!

Alhamdulillah, sehingga ke hari ini masih lagi kita dapat bernafas menghirup udara percuma kurniaan tuhan yang sungguh Maha Pemberi dan Si Pemilik Jiwa itu.. Ayuh, kita mengambil masa seketika membacakan alfatihah buat mereka yang telah tiada, moga2 roh mereka ditempatkan bersama orang2 yang soleh, serta beriman..

Hari ini, salah seorang ahli PERMAI, Syaiful Shafizan, mahasiswa yarmouk tahun 3, keluarganya telah terlibat dalam satu kemalangan di Pahang yang menyebabkan adiknya seorang telah meninggal dunia dan seorang lagi masih dalam keadaan tidak stabil.

Minggu lepas, keluarga almukminun juga hadapi situasi yang sama, yang meragut nyawa mak mertua, kakak ipar, adik ipar serta anak buahnya.. kehilangan 4 ahli keluarga sekaligus!

MasyaAllah, tabahnya kalian! Benar kita hanya pinjaman, tetapi sejauh mana kekuatan kita hadapi pemergian orang yang kita sayangi.. Ayuh bermuhasabah seketika, andai esok atau 1jam selepas ini, atau 1minit selepas ini, atau satu saat selepas ini, atau sekarang ini kita dijemput menemui Allah, apakah kita bersedia untuk menemui-Nya??

Setiap yang bernyawa itu akan menemui kematian, berdoalah agar kita dimatikan dalam husnul khatimah.. Allah maha mengetahui segala yang terbaik buat hambaNya, dan bersangka baiklah pada Allah, kerna setiap yang berlaku itu, pasti terselit hikmah yang perlu kita cari disitu..

Apakah yang lebih sedih dalam satu ikatan itu melainkan pemergian buat selamanya??

-saat ini merindui wan~

Tahun 2005 adalah tahun yang paling ramai saudara2 saya meninggal.. bermula ayah saudara tapi ikatan saudara yang jauh,kemudian 4 orang saudara sekaligus dlm satu kemalangan, kemudian wan(nenek kg jawa), kemudian nenek saudara, dan seterusnya saya lupa dah..

4 orang saudara saya itu, sama lah kisahnya dengan 2 situasi yang saya dengar sekarang. Mereka satu keluarga menaiki 2 buah kereta, pada hari Jumaat, pulang dari kampung ketika raya daripada Kelantan menuju ke Perak. Rancangannya memang kereta anaknya berada di hadapan sepanjang perjalanan, dan ayahnya di belakang, tapi disebabkan hari itu hari Jumaat, ayahnya hendak mengejarkan solat Jumaat, maka dipecut dulu meninggalkan kereta satu lagi, dan berjanji akan berjumpa di masjid..

Sedang berada di masjid, emak mereka tidak sedap hati, menunggu saja anaknya di pagar masjid, sehingga ada seorang cina datang, katanya ingin meminjam handphone, mahu menelefon ambulans kerana ada kemalangan.. Rupanya kemalangan itu adalah kemalangan anak2nya. Setiba mak ayah mereka disana, terkejut bukan kepalang melihat anak2nya yang begelimpangan disitu.. 2 orang meninggal di situ sambil dibacakan yasin oleh pakcik saya..seorang meninggal di dalam ambulans, dan seorang lagi meninggal di hospital..
(rasa macam buat karangan mase drjah 6)

Ajal.. malaikat maut..
Bila saja ajal itu sudah tiba, tidak akan lambat walau sesaat malaikat maut itu melakukan tugasnya..

saya sudah rasa sangat kekok kerana lama benar tidak menulis..

No comments: