Saturday, April 24, 2010

aku ditempeleng~

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah SAW dan umat ikutannya sehingga ke hari qiamat..

Hari Isnin dan Rabu saya hanya punyai satu kelas sahaja, jam 2-3.30 petang, kelas fiqh ibadat.. Dengan doktor kesayangan sem ini la, doktor Ibrahim Jawarneh.. =) Dan entri ini atas sebab dah janji dengan seorang junior.. (walaupun lambat, hari tu cakap nak masuk blog je kn, tak kate bile kn?)

Dan hari Rabu lalu belajar tajuk yang seronok sekali untuk pelajar2 iqtisod, bukan saya lah, iaitu tajuk Zakat.. Sebut saja zakat, sudah terbayang dalam kepala akan emas, perak, unta, kambing, lembu dan yang paling penting duit $$$$... Walau sebenarnya bukan duit yang menjadi permasalahan saya, tetapi ANGKA (adeihhh).. Dahulu, minat juga dengan angka ini, tapi setelah lama meninggalkan kalkulator dan sempoa, jadi kekok pula, terkial2 mahu menjawab di papan putih beberapa hari lalu.. (peristiwa hitam disitu, harap rakan2 sekelas merahsiakan, =p )

Tapi..

Bukan itu yang saya mahu ceritakan disini ya, abaikan perkara di atas.. =)

Didalam kelas, doktor suruh memberi nama bulan2 dalam islam mengikut turutan, lalu saya memandang junior sebelah dengan tersengih2.. Tindakan itu saya kira diperhati doktor lalu doktor meminta saya menyebutkan.. Lalu hati menyanyi2 lagu alarm-me bulan2 islam, dan mulut mula menyebutkan bermula muharram sehingga ke akhirnya..

Kemudian, kedengaran suara2 tidak puas hati dari rakan arab sekelas.. Itu semua adakah penting untuk diingat?? Itu untuk mengajar kanak2 dan dinasyidkan untuk memudahkan mereka mengingat bulan2 islam.. Dan doktor mula menjawab dengan......................

Kita hafal tapi tak amal!!
(Ya, barulah masuk kepada tajuk sebenar selepas banyak pelencongannya, alhamdulillah jumpa pangkal jalan, =p..)

"Rukun islam ada berapa??" 6.. 5.. 7... (pelbagai jawapan didalam kelas)
"Rukun iman ada berapa?? " 5.. 6.. (pelbagai jawapan juga)
"Itu pun tak dapat ingat"

"Apa doa ketika menyarung pakaian?" .. diam
"Takkan taktahu??? Ada hadith, Rasulullah buat.." masing2 mengingat..
"Doa ketika tengok cermin?"
"Doa ketika bangun tidur? Ada 2 hadith, kedua2nya sohih"
"Doa naik kenderaan?"

"Kamu semua hafal hadith, tapi semua tak praktikkan".. pangggg, bagai ditempeleng mukaku..

Benar kata doktor..
Dahulu ketika di sekolah rendah, ustazah minta hafal doa, tasmik, dan amal. Sungguh, satu doa pun tidak tertinggal untuk diamalkan.. Doa hendak tidur, doa bangun tidur, doa memakai baju, doa mengadap cermin, doa naik kenderaan, doa belajar, doa masuk rumah, doa keluar rumah, dan pelbagai doa lagi..

Tapi kini, kadang2 bangun tidur pun terlupa mahu baca doa, sedang bangun tidur itu adalah saat untuk lebih2 lagi kita harus bersyukur pada pemilik jiwa kerana masih lagi memberikan nikmat 'hidup' di dunia ini.. "Segala puji bagi Allah, yang telah menghidupkan dan mematikan" atau sebagainya.. Hanya terbangun kerana mendapat mimpi ngeri sahaja baru mula beristighfar dan berzikir dengan banyak..

Kaf ba ra kaf alif ta nun??
Ya, keberkatan.. Jika dulu, di sekolah seringsaja ustazah mengajar agar sentiasa membiarkan diri dalam keadaan suci, wudhu' sentiasa diperbaharui, masuk tempat baik dengan kaki kanan, keluar dengan kaki kiri, itu dan ini, tapi semua itu tidak lagi dipraktik sehingga kini.. Sedang itulah ajaran Rasul, yang mana jika diamal, pahala itu sudah tentu.. Sama-sama muhasabah diri, (^_^)..

Ikut ajaran Rasul, nikah saja yang diberi perhatian, Nabi nikah kebanyakannya pada hari Khamis bulan Syawal.. Hehe..

Jadi kawan2, ayuh pilih tarikh.. Syawal tahun ini kah? Tahun depan kah?? 2 tahun depan kah?? 3 tahun depan kah?? Tidak jumpa syawal kah? Kuserah semua pada Allah, =)..

Mahu habiskan baca Nahu, saya akhiri, sekian.....

2 comments:

n0m0s said...

sipakah gerangan junior itu?!muakakaka..best la dok sebelah akk(jgn perasan lelebih ok!)
kadang2 tu doa dalam bhsa melayu nyer tau..tp bila nk trnslate ke bahasa arab x tau..mmg masa doc ckp dlm kelas ari tu, kte memang terasa giler la..malu ngn diri sendiri..lebih malu dengan Allah..

cik santun.. said...

n0m0s,
lama tak berbalas komen dgn awak kt blog.. kan3?? hihi.. sbb akk rajin sgtttttt..

best ye duduk sebelah kite.. hihi senior mithali kn, nk buat cmne.. habis lah pasni sume berebut nak duk sebelah kite.. kuang2..

terase gile kn, rase dah berlubang dah tudung time tu telinga panas penangan kata2 doktor.. huhu..