Wednesday, April 14, 2010

KAWEN??

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Bersyukur pada Allah diatas nikmat yang tidak putus2 dilimpahkan pada hambanya, selawat dan salam atas junjungan agung Rasulullah, para sahabat serta pengikut2 yang menjadikan al-Quran sebagai panduan hidup..

Sepertimana tajuk nun di atas sana, pada mulanya, tidak berminat saya untuk cerita tentang apa yang dikenali sebagai KAWEN?? itu, kerana lama benar tidak dengar desas desus serta hiruk pikuk orang2 ingin melaksanakan tuntutan yang satu itu.. Tapi petang ini, merayau2 ke blog budak2 Irbid, jumpa juga satu yang cerita tentang'nya'.. Maka apa lagi, saya juga tidak mahu ketinggalan, hehe =)..

Teringat suatu program anjuran PERMAI bulan lalu, program gabungan antara MMJ (majlis mahasiswa Just) serta MMY (Majlis mahasiswa Yarmouk), salah satu program itu ada satu program ini diberi nama "Andai dia milikku".. Mujur saja program ini diasingkan antara syabab dan akhawat, jika tidak, sudah tentu ramai akhawat yang tersegan silu mahu bertanya lebih, =)..

Tiba teringat pula kisah sahabat saya, seringkali dihambur dengan persoalan 'bila mahu bernikah?'.. Nak kata sudah tua, orang yang menanya itu takut sahabat saya digelar andartu, tidak pula saya rasa umurnya layak terima gelaran itu, tapi tidak tahu mengapa seringkali orang sekeliling gemar menanyakan soalan yang bisa kadangkala merimaskan, kadangkala menambah ke'miangan', dan kadangkala malas nak layan..

Jika belum berkahwin, soalan biasa akan ditanya 'bila mahu kawen'.. Jika dah kawen, soalan 'bila nak dapat anak' pula.. Dah ada anak, 'bila nak dapat anak lagi' pula.. Memang hingga ke sudahnya, soalan2 ini yang menjadi bahan bualan masyarakat..

Tidak mahu menikah, itu menolak fitrah, benar?? Sesiapa yang punyai simptom ini, lebih baik kenal pasti segera.. Jadi jawapan apakah yang lebih sesuai melainkan jawapannya 'belum ada rezeki' ??.. Walaupun belum ketemu jodoh, serta halangan2 family dan sebagainya menjadi punca, tapi taqdir Allah itu yang lebih utama.. Bukankah jodoh kita sudah ditetapkan sejak azali lagi??

Istikharah cinta.. (huahuahua)
Kalau betul dia adalah orang masa depan kamu melalui istikharah kamu, maka jangan risau, dia tetap milik kamu, dan Allah akan simpan dia untuk kamu..

**********
(terpaksa berhenti walau isinya banyak lagi, hihi)

No comments: