Wednesday, April 14, 2010

SEGAAARR..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Semenjak jarang menulis ini, entri2 asik cerite pasal diri saja, kata seorang sahabat.. Owh saya juga berasa amat segan.. Jadi hari ini, tidak lah saya ingin menulis sesuatu yang sangat serius, tapi lebih pada waqie', insyaallah, moga2 tidak tersasar lagi dari hadaf, =)..

PERMAI 2006/2007..
Ah haa, saya bukan orang yang sebegitu layak mahu bicara tentang persatuan terhangat di Irbid ini, tapi saya mampu mengatakan saya adalah pelajar tahun 4 dan sudah 4tahun menjadi ahli Permai yang setia, dan BELUM lagi bersekutu dengan mana2 persatuan di mantiqah lain, =P.. Dahulu ahlinya hanya 220 orang, program sangat sempoi, yang penting adalah makanan program sedap, semua orang akan pulang dengan riang ria dan gembira.. Bak kata orang dolu2, "kenyang perut suka hati".. Sehinggakan suatu masa dahulu, salah satu cara untuk mengumpan ahli untuk ke program adalah dengan makanannya (kalau orang lain tidak berasa begitu, tidak mengapalah, saya sorg saja barangkali, =p ).. Tapi saya berasa ramai yang menyokong, teringat suatu masa dahulu ketika di program API -Akses Pemikiran Islam di Farabi, ada seorang peserta ditanya "apa yang kamu dapat dari program ini?" makanannya sedap, itulah jawapan yang diberi, =)

Makanan??
Biro yang bertanggungjawab menguruskan makanan di Irbid ni lebih manja dengan panggilan 'persegaran'.. Pertama kali saya dengar perkataan ini adalah dari mulut kak Syukriah, di bilik saya, ketika di tahun 1 dan tak ingat program apa, sehingga habis dia cerita tentang sesuatu yang diberi nama persegaran itu, akhirnya saya bertanya, "persegaran itu apa??".. Berderai tawa akak2 yang ada bersama ketika itu.. Mujur isinya difahami, cuma perkataan persegaran itu membuatkan bingung sedikit.. Tanpa jawapan dari akak2, maka saya pun membuat andaian ketika itu persegaran adalah untuk orang2 yang berbadan segar, =)..

Pertama kali..
Pertama kali bayt Insyirah menerima kunjungan lamaran untuk memasak, jika tidak silap program raya, buat nasi himpit.. Banyaknya kami ini, bukan secara langsung memegang jawatan persegaran itu, tapi salah seorangnya sebagai ajk dan hanya kerana seorang ajk itu semua ahli rumah juga turut terlibat.. Berhempas pulas semua tenaga melenyekkan nasi di dalam dulang untuk memberi makan 220 orang.. Penuh di ruang tamu ketika itu dengan dulang2, bayang saja jika satu dulang itu hanya lepas untuk 10orang makan, 220 orang memerlukan 22 dulang.. Nasiblah semua orang makan nasi yang dihempap oleh kitab dan tangan2 kami, haha, =)..

Itu tidak mengapa, jumlahnya hanya 220, ya kan?? Sekarang.. 606.. bukan nasi itu lembik lagi mampu dihempap, tapi tak masak pun boleh jadi kebarangkalian..

Semua orang mahukan yang terbaik, kritikan dan komenan itu perlu, tapi andailah menjatuhkan semangat dan berazam tidak mahu masak lagi dalam apa2 program, apa semua itu?? Terjadi begitu, maka orang yang kritik itu, silalah keluarkan periuk, kawah dan apa lagi peralatan untuk masak, beli barang, fikir menu, potong sayur, dan silalah masak untuk 606 orang.. Aku yang sensitif sangat, atau mereka yang terlebih?? Kritikan membina, itu ya.. Tapi sumpah aku tidak pernah terfikir untuk balik Malaysia nanti menjadi chef wan, two atau three.. tidak pernah!! Tidak pernah juga dalam perancangan kehidupan untuk mengambil apa2 tender.. Tidak pernah!

Rindukan PERMAI yang dahulu, :'(.. Sayang sekali masa itu takkan berulang kembali.. Membetulakn kembali emosi.. Sudah tidak rindu rumah, tapi rindukan zaman lalu, owh tidak!

No comments: