Wednesday, April 14, 2010

nak muraqib..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmatullah..

Allah.. Allah.. Allah.. Peliharalah kami Ya Allah!! Ampunilah segala dosa kami yang membuatkan sahabat2 kami menerima tempias dari kejahatan kami..

raaqaba yuraaqibu muraaqib - perkataan yang sudah lama saya ketahuinya, hanya saja penggunaan istilah itu sebetul2nya saya jumpa hanyalah di Jordan..

baca ini - lutfihafifi.com (kes pukul yang tidak tahu kali keberapa berlaku di Jordan ini - peringatan keras dari Allah, supaya akhawat lebih2 lagi untuk menjaga diri)

Malam tadi jam 11, baru saja saya ingin melelapkan mata, tiba2 satu mesej masuk, mesej berbunyi "salam, sila jawab mesej ini dengan kadar yang segera, sekarang berada dimana?? didalam rumah atau di luar??".. Saya kehairanan, mesej pukul 11 tanya seperti itu, apa yang terjadi sebenarnya ni.. Lalu saya membalas mesej "wsalam.. ada di rumah, kenapa?".. Mesej berbalas lagi "oh, tidak mengapa.. saya nampak akhawat sedang berjalan ke arah duwar nasim.. Pukul 11, ada lagi akhawat yang keluar.."

(Sengaja cerita, nak kantoikan akhawat yang keluar malam itu.. Qoror keluar malam musim soifi adalah jam 10malam ya, kawan2, ingat! Penetapan itu memang tidak tertulis secara zahir didalam al-Quran, tapi maslahah yang dibuat adalah berasaskan alQuran dan asSunnah, sila rujuk informan MPPM sesi lepas, =P )

Sewaktu di tahun 1, kami pelajar akhawat yang tinggal di kawasan wara' funduq hijazi ini memang tiada masalah langsung dengan muraqib, walaupun perkataan muraqib itu adalah satu perkataan yang sangat dibenci!! kuang3.

Dengan keadaan akhawat yang sedikit, dan tinggal di kawasan syabab, agak terpelihara juga ketika itu. Sistem muraqib yang dapat dilihat ketika itu adalah syabab WAJIB menemani mana2 akhawat yang berjalan di waktu malam tidak kira secara beramai2 apatah lagi jika seorang..

Pernah suatu malam, jam 11, saya dan sahabat saya keluar mahu ke kedai fotostat (cari pasal sebenarnya, dah tau kedai tu dekat dengan rumah syabab, lagi mahu keluar malam, =p), tiba di pertengahan jalan, jumpa seorang syabab yang mukanya saya tidak kenal pasti, terus saja menutup muka dengan fail dan berpatah balik pulang ke rumah..

Tidak lama kemudian terima mesej dari seorang kakak senior, bertanya 'ada yang keluar ke malam ni?'.. Katanya dapat mesej dari seorang syabab untuk memastikan akhawat itu adakah benar yang dilihat itu melayu, jika bukan mungkin pontianak atau sebagainya yang menyerupai melayu, agaknya, dan sudah selamatkah pulang ke rumah.. Dan banyak kali juga berjalan2 di waktu malam, tahu2 saja ada syabab di belakang..

(bahagia sungguh bukan zaman dahulu, dan tidak gerun sangat untuk mencari pasal dengan keluar malam2, =p )

Pengalaman tahun 1 itu, saya dapat rasa kesannya ialah, kini saya tak biasa keluar tanpa muraqib.. (menggedik, bukan? haha..)
Muraqib sekarang saya taktahu bagaimana mahu komen, jarang menggunakan khidmat mereka, melainkan balik program sahaja. Lagipun saya makruf sahaja muraqib2 semua pasti sibuk dengan urusan belajar lagi, persatuan lagi, hak dengan kawan2 lagi..

Akhawat bukannya tidak mahu menggunakan khidmat mereka, cuma risau akan mengganggu masa mereka.. Syabab pula fikirkan perkara yang lain, yang saya tidak tahu apa yang mereka fikirkan, kerana saya bukan syabab, =p..


~entri ini adalah hasil cadangan seseorang, yang sedang menggosok baju sekarang ini.. katanya lagi, buatlah perbezaan cmne cara belajar dulu dn sekarang ke, ukhwah dulu dan sekarang ke, saya juga tidak tahu mengapa 'perbandingan' yang jadi pokoknya, mungkin hasil tindakbalas dari madah "fiqh muqaran" barangkali.. =) ~

2 comments:

Ali Zaki said...

bg akhowat dah gne khidmat muraqib,berterima kasihlah pada syabab tersebut...
bukan ape,sbnarnya syabab tersebut dah mengorbankan masa dan keselamatan diri dia sendiri demi menjaga muslimah ummah..

lutfihafifi said...

Terima kasih link kan blog saya.
bagi saya, apa yang paling penting sekarang , adalah keselamatan semua pelajar malaysia yang berada di Jordan.
sama2 kita bagitau kawan2 kita tentang perkara ini.