Wednesday, May 19, 2010

Jaulah Mesir- last

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikumwarahmtullah..

Hari ini selepas ditimbang tara, saya ingin menyudahkan entri bersiri yang terdahulu tidak terhabis. Ada 2 seingat saya, satu cinta gorilla, dan satu lagi jaulah mesir. Dan ini adalah sambungan jaulah Mesir yang bagi saya ke'panas'an bercerita tetang MEsir itu sudah tidak ada, tapi dek kerana cuaca yang agak sedap2 panas begini mengingatkan kembali saya tentang Mesir hampir setahun yang lalu..

Sehari sebelum pulang ke Jordan, kami pergi ke Fayyoum. Kami hanya berenam , menaiki kereta yang dipandu musyrif. Mulanya kami masuk ke kereta, semua diam tidak berkata kerana takut dengan musyrif, itu mukanya agak garang. Sekali kereta mula berjalan, dan kedengaran lagu Inteam, ah saya tersenyum saja, sambil berkata dalam hati, 'muka saja ganas, dalam hati ada taman!', haha =)..

Dalam perjalanan barulah musyrif kami itu mula bercerita dan rancak borak kami tentang sejarah Mesir, bagaimana terjadinya sahara, mengapa salah satu pyramid itu atasnya berbentuk lain sedikit, sejarah itu dan sejarah ini, ditambah pula dengan sejarah karut bagi menyedapkan cerita, =).

Destinasi pertama adalah tasik Qarun, hm enak sekali baunya, seperti bau ikan keli yang tidak dibasuh bersih, =).. Tapi kawasan sekelilingnya cantik sekali, seperti permandangan di Malaysia saja, ada sawah padi, ada pokok kelapa. Tidak hairanlah ada yang sanggup tinggal di Mesir itu bertahun lamanya, tidak rindu makanan segala..


Inilah tasik Qarun, jika mahu tahu sejarahnya, lebih baik bertanya pada yang lebih pakar. Cerita yang ada pada saya telah digoreng dengan dongengan dan mitos tidak bersumber.. Iyakan saja, banyak khilaf katanya, haha =)..


Yang dihujung sana, itulah istana Qarun.. Istana yang unik rupanya itu, punyai banyak bilik, dan kami hanya melihat dari jauh saja dan tidak ada hati pula untuk masuk ke istana sana. Jika itu dinamakan istana, saya boleh buat 10 lagi istana seperti itu, haha belagaknya!

Kemudian perjalanan diteruskan, destinasi kami seterusnya adalah air terjun..



Mula saya menyangka air terjun itu seperti Sungai Congkak ataupun Lata Kinjang di Malaysia sana. Syok juga dapat bermain air sedang cuaca panas begini.. Sampai disana, kawasan semuanya sahara, saya pelik, bagaimana lah rupa air terjun di tengah sahara begini ya?? Kemudian musyrif kami membawa kami ke air terjun itu dengan berjalan kaki. Setiba disana, MASYA ALLAH!!! Air terjunnnn, hahahahha..


Itulah musyrif garang kami, ^^ (tak paham sebenarnya apa simbol ni)..

Sedang bergambar sempat juga menyaksikan satu peristiwa di air terjun ni, ada orang arab yang ikut serta terjun di sini bersama dengan air yang terjun itu.. Mujur air terjun ini tidak setinggi mana, kecut perut juga melihat orang tu..

Kemudian kami meneruskan perjalanan ke ladang mangga, sempat juga singgah di taman bunga matahari, kemudian melihat kincir air, kemudian singgah membeli cenderamata, kemudian ke ladang mangga, dan kemudian pulang dan berbuka di hadhramaut..





Hari terakhir di Mesir..
Flight kami jam 7malam, dan pagi itu kami membeli belah di (tak ingat nama tempat-cam balad Jordan).. Ketika pulang, sempat juga kami merasai 'berimpit2' dalam bas, dan menyaksikan cara orang hendak naik bas dengan berlari dan melompat, =).. Mujur di Jordan tidak begitu, bersyukur..

Dan peristiwa hitam di dalam bas ini, payah saya mahu cerita, cukup saja mengetahui kami berada dekat sekali dengan seorang yang tidak kami ketahui warganegara mana, matanya amat menakutkan, dan akak yang membawa kami itu berpesan, jangan pandang mata orang itu, dan baca ayat kursi banyak2..

Tiba di rumah, kepenatan dan tidur, dan yang lain membeli kangkung dan ikan keli untuk dibawa pulang ke Jordan..

Dan malam itu, kami berbuka di lapangan terbang, dan berpisah dengan Mesir secara zahirnya, tapi secara batinnya Mesir itu sentiasa dihati, hihi.. Rindunya hendak ke Mesir, =)..


ah haa, di dalam kotak yang tertulis Insyirah itu ada sayur kangkung dan belacan, ^^ (simbol apa ini? tanya lagi sekali)..


dalam kotak ini pula ada ikan keli.. Balik Jordan saja, di rumah hanya tinggal bertiga, sunyi rasanya.. Almaklum biasanya makan dengan tujuh orang, kami pergi Mesir itu sama hari dengan sahabat2 serumah yang balik ke Malaysia.. Jadi, setiap kali berbuka dan bersahur, pasti panggil adik2 Nailah Farafisyah diatas sana, balik kampung katanya dapat makan ikan keli dan kangkung masak belacan, =).. Ikan yang biasanya di laut, tapi kali ini diterbangkan di udara, hihi..


Menunggu gate yang tak bukak2.. Lapar dan lupa hendak bawa sudu.. Dengan tak senonohnya makan pakai plastik berus gigi.. hahaha.. sshh diam2, jatuh saham!! =)..


nyummy2, sedapnyaaaa!!


Jam 12.50 pagi, tiba di rumah, dan zzzzzzzzzz..

MESIR.. Daku rindu, ^^...

No comments: