Wednesday, May 26, 2010

rehlahhh.. AQABAH?? huu~

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikumwarahmatullah..

Malam ini dek kerana orang Arab yang sangat keriangan di luar sana, membuat sekali mata ini turut sama keriangan tidak boleh memejamkan mata.. Tidak mengapa, suatu hari nanti pasti saya rindu saat yang paling saya tak suka sekarang ini. Paling tidak pun, akan berasa sunyi tidak lagi kedengaran hon2 yang bersahutan menyambut 'Hari Kemerdekaan' mereka itu.. haha, majazi sungguh.. Saat2 dalam fatrah exam begini, saya ingin mengupdate blog, kerana gila apa ya?? haha..

Teringat ketika di tahun 1 dahulu, rehlah akhawat MMY yang hanya beberapa kerat saja, kami ke Ajloun, ketika soifi ketika itu, dan diberi nama 'santai soifi' seingat saya.. Jumlah kami yang hanya berbelas sahaja, memuatkan kami semua menempah hanya satu coaster saja, dan bayaran jd1 setiap seorang..

Setiba disana kami terus masuk ke kubu Ajloun, salah satu kubu pertahanan Solahuddin Al-Ayoubi, selain 1 lagi di Syria, dan 2 di Mesir, dan 3 darinya sudah saya jejak, Alhamdulillah, ^^..

Kemudian kami berkelah di bawah pokok, bermain permainan 'rahsia' sampai terkantoi ada sorang tu punya rahsia =), main soal2 guna pokok, kemudian borak, makan dan pulang.. Huh simple saja programnya..

ini adalah kesemua akhawat MMY ketika itu ya, tidak termasuk kakak2 perak 3 orang dan orang yang mengambil gambar (2 batch saja pun, haha).. Banding la dengan sekarang.. Satu batch saja pun adalah lebih lebih banyak dari ini...

Tahun 2 pula.. ke Aqabah.. (rehlah BKASJ)
Paling segar dalam ingatan waktu nak pergi ke Aqabah ini adalah siangnya saya exam Ulum Quran, terus malam jam 12 kami ke Aqabah, dengan berkumpul di rumah lama kami dahulu (Insyirah 1 dan 2) untuk solat musafir berjemaah..

Setiba di sana seperti biasa, bermain dalam kumpulan, main belon air, main gubah-gubah kek, kemudian penyampaian hadiah dan semua2, kemudian membeli belah..
ketika penyampaian hadiah


Cerita ngeri ketika membeli belah.
Diberi masa lebih kurang 3jam tidak silap untuk beli belah ni.. Mulanya keluar saja masjid, masih lagi dalam kelompok, ramai2 beli jus tembikai susu yang murah dan sedap dan segar, tidak terdapat di Irbid ni, hanya didapati di Aqabah sana.. Memang menerujakan!!

Kemudian masuk ke kedai2 baju, belikan baju anak-anak buah, belikan topi, belikan itu dan ini, semua untuk anak buah.. Kemudian berpecah dengan kawan2, ke kedai kacang, ke kedai coklat, kemudian tengok-tengok ikan di kedai2 tepi tu(takde keje??).. Sudah 2 jam berlalu, saya la orang terawal naik ke bas ketika itu (wallahi, betul!!), memang itu pesan mak, 'jangan jalan jauh2, pastikan ada kawan, jangan naik bas lambat, barang semua jaga, duit simpan, lagi lagi dan lagi'.. dah hafal dah..

Dah naik bas, tiba rasa lapar, kemudian turun semula bersama seorang kakak, untuk beli makanan, memandangkan masa ada lagi.. Hendak dijadikan cerita, kami turun hanya dengan bawa duit saja, henfon dan jam kesemua ditinggalkan dalam bas.. Ah ha, pergi ke tandas, pergi tengok jubah, pergi cari restoran, makanan yang nak tu habis, pergi pula restoran lain.. Akhirnya... terlihat jam di restoran, 'mak oiii, dah lambat!! lari2, cepat2, matilah.. matilah' .. Sedang berlari2, dengar ada suara syabab memanggil dari belakang dengan menjerit dari jauh katanya bas dah nak jalan, apa lagi, berlari2 ke bas tercungap2, huh~

Kemudian, dah naik bas, salah seorang akhawat dari bas saya, kena ditukar ke bas lagi satu, saya pun mengoffer diri, turun dengan lenggang kangkung, barang semua tinggal!! ok!! barang semua tinggal... =) ok... Dan barang2 saya tu saya tak dapat sampai sekarang, melainkan baju2 anak buah saya.. Tolong kirakan ya, coklat bon-bon, kacang2 setiap satu jenis kacang tu satu kilo.. huhu..

(SADIS TAK CERITA SAYA??) haha..

2 rehlah diatas itu, jika dibuat satu ayat, ia akan jadi begini "rehlah MMY di Aqabah", dan itulah program pada 4hb ini..



Bayarannya jd8, semakin saya memboikot program2 berbayar ini, semakin mahal pula bayaran untuk program ya.. Dan sudahpun dibayar dahulu oleh kawan saya.. InsyaAllah saya ganti, jangan risau (tengoklah dulu).. Persoalan yang sebenar adalah saya berat hati hendak ke Aqabah itu lagi, hahahaha.. Tolonglah...

2 comments:

:.Qushayyi.: said...

moga xterjadi lagi pada kak santun..
tergelak membaca kesah yg sadis i2.

cik santun.. said...

hehe..moga2 tak terjadi lagi, =).. sok akak nk jalan2 dengan ade muraqib ramai2, baru tak tertinggal, =p..

akk ingat balik pun,akk gelak.. dh la tinggalkn semua barang, orang call2, bunyi, tapi bunyi dlm bas, hahaha.. adeih..