Thursday, August 19, 2010

W.A.k.T.U

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikumwarahmatullah..

Bersyukur kepada Allah tuhan sekalian alam, selawat dan salam buat junjungan besar lagi agung, Rasulullah SAW, serta pengikut yang menjadikan AlQuran dan AsSunnah sebagai pegangan serta dijadikan panduan.,.

Tanpa sedar rupanya sudah lebih kurang 2 minggu saya menjadi guru di PASTI. Sudah saya sebutkan PASTI itu apa bukan, di entri lalu.. Ianya adalah Pusat Asuhan Tunas Islam, dan ia di bawah parti, =). Ya, dan amat susah untuk saya memohon mana2 sumbangan yang berkait kerajaan.. Manakan tidak sudah jelas disitu parti, lagi kononnye mahu mencuba nasib mohon sumbangan, haih~ =p..

Walaupun perkara yang saya mahu cerita ini saya rasa tidak bermanfaat sangat untuk diceritakan, tapi saya tetap berdegil mahu gunakan masa yang terluang ini untuk bercerita, =p.. Apa dia?? Ha, minggu lalu, saya hadiri mesyuarat PASTI, ianya jam 10.30 (selepas teraweh) di PASTI.. Mulanya saya hanya mendapat kerja untuk mencatit minit mesyuarat saja kerana pemangku S/U sedang sibuk untuk persediaan STAM (junior saya di Hisamudin). Ah itu tidak kisah la, setakat minit mesyuarat, petik jari saja, =p. Habis saja mesyuarat, mula sedar, oh rupanya kerjaku banyak juga..

Mujur kerjanya mudah. Di Jordan dahulu saya pernah pegang kesemua jawatan di dalam program, haha dengan berlagaknya!! Jadi apa la sangat iklan yang berbentuk pamplet, buat surat akujanji, borang tempahan, surat makluman, surat jemputan, surat itu dan ini, kad itu dan ini.. Jika dahulu di dalam program, biro prgram buat ini, biro publisiti buat ini, biro yang lain buat ini ini ini, kini kita lah yang buat semua.. Ya, walaupun punya masa untuk buat semua itu tapi jika tiada pengalaman,ertikata lain yang lebih mudah ialah 'TIDAK TAHU', ianya tidak berhasil juga.. Ya kan?? Cuma satu, saya masih terkial-kial untuk mengeluarkan resit. Ha tu lah, di Jordan dahulu tidak ada resit2 ni, kan dah tak tahu.. PERMAI, sila buat sesuatu! =p..

Jadi, janganlah mensia-sia kan masa anda di tempat belajar.. Sememangnya banyak lagi yang kita perlu belajar, tapi setakat kerja-kerja dalam program itu jika kita sudah punya pengalaman, ia sangat memudahkan.. Hahaha saya sendiri tidak punya banyak pengalaman kerja-kerja dalam program ini, tapi bersyukurlah sekurangnya penglibatan itu ada, dan sedikit sebanyak mengurangkan rasa 'oh saya tidak tahu buat'.. Mujur PASTI belum pernah minta saya untuk memasak, ngah ngah ngah~ =p. Kalau dapat, ampun ampun, saya tak mahu!

Tidak mengapa, saya senang menerima kerja yang sangat melambak ini, haha kasihan sungguh dengan timbalan pengurus PASTI, kepalanya sudah serabut dengan 1001 masalah, tambahan lagi dengan salah seorang AJK merangkap guru yang banyak songeh ini, =p.. Lagi pula, AJK yang berapa kerat saja ini dan kesemuanya muda-muda lagi, kesemuanya umur sekitar 20 tahun.. Saya 22! =).. Dan kami baru saja mula bertapak, mohon doa kalian, ^^..

Hari Sabtu ini ada Program Khatam Quran Majlis Guru Pasti seluruh kawasan kota Raja, saya sangat bahagia kerana buat di PASTI As-Syifa'.. Saya mahu tunjukkan kepada semua guru-guru, 'Inilah PASTI saya!!!' =).. Dan hari Jumaat minggu depan Program Khatam Quran peringkat Negeri selangor pula di Kuala Langat..

Selepas saya menjadi guru, saya sudah kurang penglibatan dalam NISA', saya amat setia (ceh???). Jika dulu PERMAI saja, tidak terfikir bersekutu mana-mana persatuan lain, kini PASTI saja.. Ntah bila saya mahu sedar bahawa NISA' dan PASTI itu adalah dari rumpun yang sama ya, =)..

Hehe sekian saja dahulu saya tamatkan kisah ini.. Ramadhan Kareem~

4 comments:

uranicade said...

Majulah CikPiqah untuk Pasti.

hehe

suara hati said...

Waa.. akak jugak keluaran PASTI..
PASTI AL-FALAH..!! (Kuantan, Pahang)
Moga pasti terus melahirkan anak-anak generasi Muda pencinta Allah pendukung AGAMA.. Amiin

mohamad said...

Salam..rasa macam kenal je..tahniah duduk kat PASTI.Tak semua sanggup bekerja dalam pasti.Pasti Hebat

mohamad said...

Salam..rasa macam kenal je..tahniah duduk kat PASTI.Tak semua sanggup bekerja dalam pasti.Pasti Hebat