Monday, December 13, 2010

Demonstrasi bantah air

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikumwarahmatullah..

Syukur selayaknya kusembahkan kepada Allah, tuhan sekalian alam diatas pemberian nikmat yang tidak terhitung banyaknya.. Selawat dan salam buat kekasihNya, juga penunjuk jalan sekalian ummah, tidak lain tidak bukan junjungan Rasulullah SAW, juga para ummahatul mukminin, para sahabat, pengikut serta pencinta AdDeenul ISLAM sehingga hari pembalasan.

Niat dihati minggu lepas ingin mengupdate tentang demonstrasi bantahan kenaikan harga air di Masjid Negara minggu lalu, tp dek kerana tidak punya masa sesuai untuk mengupdate, sehingga kini tidak berupdate. (Maaf niat, kadang2 ku megingkarimu,=p )

Sedikit saja coretan penyedap hati tentang demonstrasi bantahan air itu ya. Bermula Sabtu saya menghadiri TOT (Training of Trainers) di Bandar Seri Putera untuk Jambori Nisa' Selangor yang bakal berlangsung minggu hadapan di PULAPES Banting. Perancangan mahu ke demonstrasi itu memang dirancang agak awal bersama seorang sahabat Nisa' Kota Raja, tapi perancangan itu agak kelam kabut dek kerana masa yang tidak dapat diagak dengan tepat. Jadi kata akhirnya, 'kalau sempat, pergi la'. Tiba hari kejadian Ahad itu, saya minta dari pihak pelaksana untuk keluar awal, jam 12. Tingtong2 katanya, akan cuba juga untuk habiskan prgram seawal mungkin. Jadi kami (saya, kak syafa, arika, iza, dan shida) bersiap dahulu, habis saja program, salam2 kami pun chow. Alhamdulillah Kak Syafa hantar kami sampai ke stesen UKM, lebih dekat dengan rumahnya katanya berbanding stesen Bangi, kena pusing2. Jadi lebih mudah bagi dia, dan sangat2 mudah bagi kami, Alhamdulillah terima kasih Kak Syafa. Amik train dan terus ke Masjid Negara. Sampai, solat, dan ikut berarak..

Selepas mendapat kata2 semangat dari pimpinan2 di tangga Masjid Negara tu, mulalah berarak (apa kata dasar berarak ya? ), baru saja kaki keluar dari masjid turun ke jalan tar (bkn jala TAR ok, tp jalan tar), sekali POOMMMM, dengar bunyi batuk2, dan dengar suara menjerit 'balik masjid, balik masjid'.. Saya kepelikan, kenapa pula ini, saya fikir ada sesuatu berlaku di hadapan, orang pengsan atau apa2, jadi saya pun baru hendak kedepan bersama Arika (konon berlagak sebagai badan penyelamat), rupanya bunyi itu tembakan gas. Masing2 kegelupuran meminta garam, termasuk saya dan Arika, mujur jumpa Ustaz kenalan, jadi amik garam dari die saja, hehe terima kasih, =)..

Kemudian, berehat sebentar berdiri di bawah pokok, ambil semangat dan meneruskan perjalanan. Mulanya saya dan Arika jalan saja, almaklumlah tidak pernah ke demonstrasi2 ni, inilah baru pertama kali, setelah 4 tahun hanya menjamah himpunan2 bantahan ini hanya di YouTube. Berjalan dan rupanya kam berdua saja yang berjalan hingga ke hadapan, depan terowong.. dan menyook di terowong, dan paling menerujakan sebaris dengan anggota FRU. Dalam hati saya berkata 'dia taknak tembak aku ke?', haha!! Rupanya kami sudah salah strategi, itulah akibat berdegil tidak mahu dengar taklimat dahulu, main redah aje.. keh keh keh.. Taklimat PAS kawasan taknak pergi, taklimat Muslimat pun taknak pergi, apo da!

Banyak lagi, malas cerita, hehe dan dalam 48orang yang ditahan, 5 darinya adalah dari Kota Raja termasuk bos saya. keh keh keh makcik banggo.

Petang itu, berjalan2 dengan family angkat yang baru, dari Masjid Negara ke Masjid Jamek untuk solat asar, kemudian ke chow kit makan2, kemudian kemana ntah, jalan lagi, jalan lagi, solat maghrib di Masjid dekat2 UM, kemudian balik Klang solat isyak di surau Muttaqin Andalas, kemudian makan tomyam, kemudian balik dan tidur, dan esoknya cuti!! yeah~

ok....... dot dot dot.... terus ke Gunung Nuang..

Tapi rasanya saya nak buat entri lain kot pasal Gunung Nuang.. Ok, jumpa kejap lagi, =)..

No comments: