INOVASI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PERMAINAN BURUNG TERBANG TINGGI
Saya telah menggunakan strategi didik
hibur permainan ‘Burung Terbang’ sebagai inovasi pengajaran dan pembelajaran.
Saya dapat melihat murid merasa sangat seronok dengan aktiviti yang saya
jalankan. Ia bukan sahaja dapat membantu pelajar menguasai pembelajaran, malah
mereka juga terhibur dengan permainan yang telah disediakan.
Permainan burung terbang ini telah saya
jalankan pada aktiviti yang ketiga, Cara permainan burung terbang ini adalah
seperti berikut :-
1)
Guru menyediakan bahan-bahan yang diperlukan.
Guru meletakkan kad ayat pada pokok, pada tigkap dan di atas meja. Kad kalimah
ini dianggapkan seperti makanan burung. Guru menunjukkan cara bermain.
2)
Murid dikehendaki bangun dan bersedia untuk
melakukan aktiviti ini, seorang demi seorang murid dilepaskan untuk terbang
seperti burung dan mengambil kalimah yang terdapat pada stesen2 tertentu iaitu
di dahan pokok, di tingkap dan di atas meja.
3)
Murid dikehendaki mengambil kalimah tersebut
menggunakan mulut dan terbang semula sambil menyebut kalimah yang telah diambil
ke papan putih dan menampal kalimah tersebut pada gambar yang berkaitan yang
telah disediakan.
4)
Murid membaca kalimah tersebut dengan kuat, dan
murid lain mengikut bacaan tersebut.
5)
Aktiviti diteruskan berulang-ulang sehingga
semua kad kalimah itu habis dimakan.
MURID BERSEDIA UNTUK TERBANG
BURUNG MENGAMBIL MAKANAN DI DAHAN
MENAMPAL KALIMAH PADA GAMBAR
No comments:
Post a Comment